Ga naar inhoud

6 januari 2022Sport

Ard Schenk. Investeren in actief oud worden

Actief ouder worden. Dat willen we allemaal wel. Ard Schenk weet wat nodig is om fit en gezond van je oude dag te genieten. Maar wacht niet te lang. “Ook de jeugd moet zich oriënteren op een gezonde leefstijl. Daar moet je in investeren. Dat begint al bij hoe ouders hun kinderen voeden.” 

Eigenlijk weten we allemaal wel wat we moeten doen. Gezond eten, voldoende bewegen. Maar in het dagelijks leven schiet het er nogal eens bij in. Stress lijkt onvermijdelijk. Verleidingen liggen op de loer. Daar weet Schenk (71) alles van. Na zijn topsportcarrière wachtte een stressvol en ongezond bestaan. In 1998 werd de Noord-Hollander getroffen door een hersenstaminfarct. Een belangrijke waarschuwing. “Ik wijt het voor een deel aan stress en drukte.” Schenk gooide het roer rigoureus om. Leerde weer naar zijn lichaam luisteren en ging een gedisciplineerd leven leiden. Genoeg bewegen, gezonde voeding en voldoende rust. “Het klinkt saai, maar gezellig en leuk oud worden doe je met een gezond lichaam.” 

Gezonde voeding 

“Je moet het lichaam gebruiken waar het voor gemaakt is”, vindt Schenk. “Van origine zijn wij verzamelaars en jagers. Dat systeem in ons lichaam is niet zoveel veranderd, alleen ons voedingssysteem de laatste zeventig jaar wel. We zijn heel ver weg komen te staan van de natuur. Kinderen denken tegenwoordig dat melk uit de fabriek komt in plaats van de koe.” Schenk pleit ervoor om voedsel van dichtbij te halen, het liefst rechtstreeks uit de aarde. “Voeding moet voeding zijn en geen vulling. Dus vers en gezond voedsel dat niet van ver is gehaald of bewerkt. Ons lichaam kan heel veel hebben, maar op een gegeven moment gaat het gebreken vertonen als je het slecht voedt.” 

Genoeg bewegen 

Naast gezonde voeding is het belangrijk om een uur per dag te bewegen. “Niet alleen even de hond uitlaten, maar lekker doorstappen zodat de hartslag wat omhoog gaat. Ik ga geregeld mountainbiken met een paar jongens en dan merk je dat het na een tijdje vanzelf stil wordt in het groepje.” Daarbij is het goed om de spieren extra te trainen. “Dat hoeft niet perse in een krachthonk, maar kan ook door traplopen.” Een goede conditie is geen vereiste om te beginnen, discipline en motivatie wel. “Mensen denken vaak: ‘Ja, dat is waar’ en voor je het weet zitten ze ’s avonds weer met chips en cola op de bank. Je moet wel een bepaalde overtuiging hebben.” Een maatje kan ook helpen. Als stok achter de deur. “Je voelt het na een tijdje; je lichaam gaat je belonen. Je voelt je beter, je slaapt beter.” 

Balans 

De burn-out is een veelgehoorde klacht. “We luisteren niet meer naar ons lichaam, maar naar ons hoofd en gaan maar door.” Schenk heeft 38 jaar als fysiotherapeut gewerkt en veel mensen met pijnklachten behandeld. “Vaak vind je de oorzaak niet op de plek waar de pijn zit. Het is een signaal van het lichaam dat er iets niet in orde is, net als vermoeidheid.” Het is goed om het lichaam sterker te maken door beweging. “En kies voor een ritme in je leven dat je aankan. Wat is belangrijk? Als dat werk is, laat dan een verjaardag schieten. Je moet keuzes maken. Het gaat om balans in je leven.” 

Deel dit bericht