Ga naar inhoud

30 juli 2024

''Ik voel me echt een Univé-mens''

Wat betekent het voor leden en collega’s van Univé Stad en Land dat we een coöperatie zijn? Het betekent dat we meer doen dan alleen financiële risico’s verzekeren.

Onze merkwaarden Samen, Dichtbij en Doen zijn de kern van onze organisatie. Dit is terug te zien in onze klantgerichte aanpak, het streven naar samenwerking met leden voor een zorgeloze toekomst en onze lokale betrokkenheid waarbij wij veel maatschappelijke initiatieven steunen. Wie anders dan onze eigen ambassadeurs, onze collega’s, kunnen het coöperatieve gedachtegoed beter uitdragen en vertellen? In deze serie delen zij persoonlijke verhalen over hun werk bij Univé, het unieke gevoel van verbondenheid en wat dit betekent voor onze leden in de praktijk. De 2de collega in de reeks is Hilly Mussche-Wildeboer, zakelijk adviseur.

Als zakelijk adviseur heb ik drie opties om met klanten te communiceren: telefonisch, een persoonlijke afspraak in de Univé-winkel of op de locatie van de klant. Ik geef advies aan de ondernemer over de mogelijkheden om risico’s wel of niet te verzekeren. Dat doe ik al ruim 36 jaar met veel plezier vanuit mijn woonplaats Staphorst. In het begin van mijn loopbaan was dit een Onderlinge, een klein Univé-kantoor met vier personen. De directeur zat gewoon bij ons op de werkvloer. In de eerste jaren deed ik van alles, van baliewerk tot debiteurenadministratie, dit was nog in de tijd van de typemachine. Ik startte met een mavo-diploma. Wel heb ik diverse opleidingen gedaan in het verzekeringsvak. In de loop der jaren werd het steeds groter en groter en werd het werk specialistischer. Uiteindelijk na diverse fusies kreeg ik de functie van zakelijk adviseur.

Zakelijk adviseur
Mijn werkgebied omvat niet alleen Staphorst maar ook Nieuwleusen, Dalfsen en Lemelerveld. In mijn klantenkring vind je ZZP'ers en kleine MKB'ers. Als accountmanager ben ik hun eerste aanspreekpunt voor zowel zakelijk als particulier. Ik spreek bestaande klanten, maar heb ook gesprekken met nieuwe klanten. Die afwisseling maakt het leuk. We spreken de risico’s door en vervolgens wordt er een keuze gemaakt. Gaat de ondernemer het verzekeren of kan en wil de klant het risico zelf dragen? Dit betekent dat mijn kennis over de situatie van de klant en zijn/haar onderneming heel belangrijk is.

Ik ben er trots op om vanuit Staphorst te werken, want ja, ik ben er geboren en getogen, ik ken bijna iedereen die er woont. Dat is wel een voordeel. Het is natuurlijk niet ‘mijn’ vestiging, maar het voelt bijna wel zo, het raakt me op alle vlakken.

Fijne organisatie
Verder spreek ik iedere eerste maandag van de maand af met twee zakelijke collega's op kantoor. Sparren over zakelijke risico’s en elkaars ervaringen delen komen op deze dag aan de orde. Midden in de week, de woensdag, is voor mij geen Univé-dag, die dag ben ik er voor het thuisfront en kan ik mijn eigen dingen doen. Dit is goed om balans te houden in privé en werk. Het is mooi om Univé te zien veranderen, maar het was soms ook wel spannend, bijvoorbeeld rondom fusies. Ja, ik heb best even een lastige periode gehad. Je moet wel kunnen schakelen en meebewegen. Daar moet je je echt toe zetten, en er voor openstaan. Als ik kijk van waar wij komen en waar we nu zijn, ja, dan is de organisatie nu echt goed op de rit. Door de afwisselende klantcontacten, de verschillende werkplekken en de fijne organisatie, doe ik mijn werk met veel enthousiasme en plezier.

''Het klinkt misschien gek, maar ik sta helemaal achter het Univé-merk. We hebben goede verzekeringsproducten. Daar ben ik heel trots op. Ik voel me echt een Univé-mens.”

Steunen lokale goede doelen
Afgelopen najaar was er een afspraak ingepland voor mij in de winkel in Lemelerveld met de penningmeester van Hospice en Logeerhuis Sam. Daar hoorde ik van hun mooie plannen om een logeerhuis en hospice te starten. In eerste instantie was het een adviesgesprek om te inventariseren met wat voor risico's ze allemaal te maken krijgen. De penningmeester  vertelde me toen dat ze echt iets voor het dorp, voor de bewoners wilden neerzetten. Dat voelde net als bij ons in Staphorst. Die betrokkenheid, dat sociale. Ik vond het al meteen zo'n leuk initiatief. Daarom tipte ik de penningmeester om een aanvraag in te dienen bij de  Stichting voor Elkaar . Dit is ons fonds voor kleinschalige maatschappelijke projecten. Ik heb hem wegwijs gemaakt hoe deze donatie is aan te vragen. Daar waren ze heel blij mee. En het fijne is: dit project kreeg daadwerkelijk een cheque van 2000,- euro. Fantastisch toch!

Maar dat is nog niet het hele verhaal. Univé-medewerkers mogen naast de vier jaarlijkse ‘Goed doen’ vrijwilligersdagen ook persoonlijk een goed doel aanwijzen voor een donatie rond kerst. Dit doet Univé omdat we als organisatie iets voor de gemeenschap willen betekenen. We zijn immers een coöperatie, dus de leden staan centraal. Dus ik dacht: ik geef dit jaar mijn donatie aan dit mooie doel. Ook vroeg ik rond bij mijn directe collega’s in Lemelerveld: en ja hoor, zij doneerden net als ik aan dit project. Zo kwam er een tweede cheque van 1250,- euro. Je ziet op de foto dat deze cheques worden uitgereikt. Bij de uitreiking kregen we een rondleiding en lieten ze ons zien hoe ze één en ander gerealiseerd hebben. Het is een prachtige plek midden in het dorp Lemelerveld. Op 1 maart 2024 is Hospice en Logeerhuis Sam officieel geopend. Met die penningmeester had ik begin maart nog contact over hun polissen. En wat denk je, stond er onderaan in zijn mail dit berichtje: “P.S.: Onze eerste gast is ontvangen”. Mooi hé, daar doen zij het voor en doen wij als Univé het voor: er samen zijn voor de gemeenschap!

Deel dit bericht