Wat te doen bij schade door een aanrijding
Heeft u schade aan uw auto als gevolg van een aanrijding? Of heeft u met uw eigen auto bijvoorbeeld een andere auto beschadigd? U kunt de schade dan melden op uw autoverzekering. Hier vindt u wat verzekerd is, wat de gevolgen kunnen zijn voor uw premie, hoe u de schade kunt melden, maar ook hoe u uw eigen schade kunt laten herstellen.
Meld de aanrijding online
Ik heb een aanrijding gehad, wat moet ik doen?
- Erken geen schuld en doe geen uitspraken over een schadevergoeding
- Meld de schade bij Univé of vul het Europees schadeformulier in. Laat dit formulier ook door de tegenpartij ondertekenen. Houd zelf het origineel.
- Noteer ook de naam- en adresgegevens van eventuele getuigen.
- Maak als dat mogelijk is foto’s van de situatie, kentekens van de betrokken voertuigen en het schadebeeld van de voertuigen
- Kunt u door de schade niet verder rijden? Bel dan de Univé Alarmcentrale: +31 592 348 112.
Hoe kan ik mijn schade melden?
Meld de aanrijding via Mijn Univé of onze App. Wilt u direct contact met een medewerker? Bekijk hier alle contactgegevens of kom langs bij een Univé-winkel bij u in de buurt. Na de schademelding ontvangt u in de meeste gevallen binnen 4 werkdagen bericht van Univé. De status van uw schademelding kunt u volgen in Mijn Univé en de Univé App.
Meld de aanrijding online
Wat heb ik nodig bij de schademelding?
Tijdens de melding zullen wij u vragen wat er gebeurd is en vragen om gegevens van de tegenpartij. Dit hebben wij nodig om de schade goed in behandeling te kunnen nemen.
Wat kan ik verwachten na de schademelding?
Wij zullen de melding binnen 5 werkdagen beoordelen en indien nodig nemen wij contact met u of de tegenpartij op. Hieronder de vervolgstappen na uw schademelding:
1. Bevestiging van uw schademelding
Na een online schademelding ontvangt u binnen enkele minuten een bevestiging van uw schademelding per e-mail. Deze kunt u ook terugvinden in Mijn Univé onder ‘Mijn schade en claim’.
2. Beoordelen van de schademelding
Wij beoordelen de dekking en de aansprakelijkheid. Als dit nodig is, nemen wij contact met u op voor meer informatie.
3. Behandeling van de schade
De schade wordt gemiddeld binnen 2 maanden afgewikkeld. Tijdens de behandeling houden wij u op de hoogte van de status van uw schademelding.
U ontvangt van ons bij elke betaling een bevestiging per mail of post.
Wat valt onder mijn dekking?
Schade die u met uw auto aan anderen toebrengt valt onder de WA- of WA+ (Beperkt Casco) verzekering. Bent u All Risk (Volledig Casco) verzekerd, dan is ook uw eigen schade verzekerd.
Wilt u weten hoe u verzekerd bent? U vindt uw polisblad in Mijn Univé en in de Univé App.
Wilt u weten of de schade verzekerd is, bekijk dan hieronder het dekkingsoverzicht:
Ik ben WA of WA+ (Beperkt Casco) verzekerd en niet schuldig, wat nu?
Bent u aangereden door een ander motorrijtuig? Is het duidelijk dat de tegenpartij aansprakelijk is? Meld dan toch de schade, mogelijk kunnen wij de schade voor u verhalen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Per 1 juli 2021 maken bijna alle verzekeraars gebruik van Directe Schadeafhandeling (DSA). Lees meer over Directe Schadeafhandeling.
Heeft u uw auto bij Univé WA of WA+ verzekerd? En heeft u schade die u niet kunt verhalen? Dan kunt u toch reparatieoffertes aanvragen bij herstellers in ons netwerk.
Wat zijn de gevolgen voor mijn premie?
Als wij uw schade kunnen verhalen op de tegenpartij heeft de schade geen gevolgen voor uw no-claimkorting en schadevrije jaren.
Als wij uw schade niet kunnen verhalen of u bent aansprakelijk voor de aanrijding, dan heeft de schade gevolgen voor uw no-claimkorting en/of schadevrije jaren. In Mijn Univé kunt u eenvoudig online de gevolgen voor uw premie berekenen. Op deze manier ziet u de terugval in no-claimkorting en de extra premie die u gaat betalen.
U kunt ook binnen een jaar na uw schademelding uw melding intrekken en het schadebedrag dat we hebben betaald aan ons terugbetalen. Dan herstellen wij uw no-claimkorting na ontvangst van uw betaling.
Heb ik een eigen risico?
Op de WA- of WA+ (Beperkt Casco) verzekering is geen eigen risico van toepassing. Maar wel op uw All Risk verzekering als dat op het polisblad staat. U vindt uw polisblad in Mijn Univé en in de Univé App.
Uw schade laten herstellen?
Als u All Risk (Volledig Casco) verzekerd bent kunt u de schade melden en vervolgens contact opnemen met één van de ruim 300 schadeherstelbedrijven waarmee wij samenwerken. U maakt met de hersteller een reparatieafspraak. U krijgt een vervangende auto gedurende de herstelperiode en wij kunnen de schade rechtstreeks aan de hersteller betalen.
Heeft u een All Risk (Volledig Casco) verzekering met aanvullende dekking “eigen keuze herstelbedrijf”? Dan mag u zelf kiezen naar welke hersteller u gaat. U kunt in dat geval telefonisch contact met ons opnemen voor een afspraak om de schade vast te laten stellen.
Vind een Univé schadehersteller