Ga naar inhoud

Arbeidsvoorwaardengesprek

Begint u binnenkort aan een nieuwe baan, maar moet u het arbeidsvoorwaardengesprek nog voeren? Dan wilt u vast weten hoe u zich hier goed op kunt voorbereiden. Lees wat u van dit gesprek kunt verwachten en met welke dingen u rekening moet houden.

Wat is een arbeidsvoorwaardengesprek?

In het arbeidsvoorwaardengesprek praat u met uw toekomstige werkgever. Hierin krijgt u de kans om te onderhandelen over al uw nieuwe arbeidsvoorwaarden. Zoals uw salaris en vakantiedagen.

Wat zijn arbeidsvoorwaarden precies?

Er bestaan 2 soorten arbeidsvoorwaarden: primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. 

Voorbeelden van primaire arbeidsvoorwaarden zijn:

  • uw salaris

  • de termijn waarop de werkgever uw salaris betaalt (bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks)

  • het aantal uren dat u gaat werken

  • de hoogte van uw toeslag als u bijvoorbeeld overwerkt, werkt op ongebruikelijke tijden of werkt onder bijzondere omstandigheden

  • het aantal vakantiedagen

  • de hoogte van uw vakantiebijslag

  • de hoogte van uw onkostenvergoeding 

  • welke cao of arbeidsvoorwaardenregeling voor u geldt

Voorbeelden van secundaire arbeidsvoorwaarden zijn:

  • de hoogte van uw reiskostenvergoeding 

  • een telefoonvergoeding of telefoon(abonnement) van de zaak

  • een laptop van de zaak

  • een auto, fiets of ander vervoermiddel van de zaak

  • welke opleidingsmogelijkheden u krijgt

  • de hoogte van uw bonus

  • het aantal verlofdagen

  • of u recht heeft op een eindejaarsuitkering (ofwel een 13e maand)

Hoe kan ik me voorbereiden op een arbeidsvoorwaardengesprek?

Een arbeidsvoorwaardengesprek kan best spannend of lastig zijn. Vooral als u niet goed weet wat u ervan moet verwachten. Door vooraf na te denken over een paar zaken bent u beter voorbereid en staat u minder snel voor verrassingen.

1. Check het gemiddelde salaris

Het is altijd slim om een online salarischeck te doen. Zo ziet u meteen wat het gemiddelde salaris is voor iemand met uw functie, opleiding, leeftijd en ervaring. U kunt ook altijd kijken in de cao die hierop van toepassing is.

2. Bepaal wat u wilt verdienen

Als u weet welk salaris past bij de functie die u gaat vervullen, dan kunt u ook beter een realistisch bedrag voorstellen. Bepaal voor uzelf wat u minimaal wilt krijgen: dit is uw ondergrens. Bepaal daarna uw gewenste salaris. Dit bedrag kan bijvoorbeeld 10% hoger liggen dan het gemiddelde salaris.

3. Bedenk waarom u dit waard bent

De werkgever zal verwachten dat u goede redenen kunt geven voor het salaris dat u voorstelt. Daarom is het verstandig om hier vooraf over na te denken. U kunt bijvoorbeeld uitleggen dat u het een passend salaris vindt, omdat het marktconform is. Of omdat het valt binnen een bepaalde salarisschaal voor uw sector.

U kunt ook onderbouwen waarom uw salariswens volgens u past bij wat u aan het bedrijf kunt bijdragen. Dit kunt u doen door te vertellen wat u in uw vorige functie(s) bereikt heeft en wat de werkgever toen precies aan uw kwaliteiten, opleiding, ervaring of prestaties gehad heeft.

4. Denk na over mogelijke situaties

Een arbeidsvoorwaardengesprek kan alle kanten opgaan. Wat zegt u als de werkgever opent met een erg laag salaris? Of als diegene het oneens is met de redenen voor uw salarisvoorstel? Denk na over alle mogelijke situaties die kunnen ontstaan en hoe u hierop gaat reageren. Het kan ook helpen om het gesprek met iemand te oefenen.

5. Denk na over uw andere wensen

In een arbeidsvoorwaardengesprek krijgt u niet alleen de kans om over uw salaris te onderhandelen: soms kunt u ook onderhandelen over andere voorwaarden die veel voor u betekenen. Zoals uw toeslag voor overuren of een auto van de zaak. Bedenk daarom welke voorwaarden u het belangrijkst vindt en welke wensen u hierin heeft.

Arbeidsvoorwaardengesprek: tips en advies

Op kantoor, via videobellen, telefonisch... Waar en hoe het arbeidsvoorwaardengesprek ook plaatsvindt: met deze tips houdt u uw hoofd koel tijdens de onderhandeling.

1. Het ijs breken

Zelfs het meest formele arbeidsvoorwaardengesprek begint meestal gewoon met smalltalk. Breek het ijs met een kort, luchtig praatje.

2. Het startbod

Het is verstandig om te wachten tot de werkgever het eerste bod doet. Zo weet u zeker dat u niet te laag inzet. Het eerste bod is vaak een startbod. Ofwel: het laagste salaris dat de werkgever bereid is te bieden. U hoeft hier dan ook niet mee akkoord te gaan.

Doet de werkgever geen bod en vraagt deze u naar een salarisindicatie? Dan kan het bedrag dat u noemt het startbod voor de onderhandeling zijn. In dit geval kunt u dus uw gewenste salaris noemen.

3. Uw tegenbod

Na het startbod van de werkgever kunt u een hoger tegenbod doen door uw gewenste salaris te noemen. Zo ontstaat er ruimte om te onderhandelen. Noem niet alleen uw salariswens, maar leg ook uit waarom u denkt dat dit een eerlijk en geschikt bedrag is. Mogelijk kunt u de werkgever daarmee overtuigen om een hoger tegenbod te doen. Of om akkoord te gaan met uw voorstel.

4. Stel vragen

Stel gerust vragen aan de werkgever tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek, vooral als iets onduidelijk is. Zegt de werkgever dat uw bod te hoog is? Vraag dan waarom. Luister goed naar de reden die de werkgever geeft. Misschien lukt het u namelijk wel om te onderbouwen dat deze niet klopt.

5. Blijf begripvol

Het is altijd goed om tijdens het hele gesprek rustig en respectvol te blijven. Ook als de werkgever iets zegt waar u het niet mee eens bent, of een bod maakt dat u veel te laag vindt.

6. Zoek een middenweg

Doet de werkgever een tweede tegenbod waar u het niet mee eens bent? Dan kunt u nog een keer uitleggen en eventueel onderbouwen waarom u vindt dat uw salarisvoorstel eerlijker is.

Blijft de werkgever toch voet bij stuk houden? Dan kunt u samen nadenken over manieren waarop u de andere arbeidsvoorwaarden kunt verbeteren. Denk aan extra vakantiedagen. Of de vrijheid om te werken op flexibele tijden. Zulke zaken zijn ook belangrijk en kunnen een hoop goedmaken.

7. Neem tijd om na te denken

Loopt de onderhandeling vast? Of kunt u nog niet beslissen over het laatste bod van de werkgever? Spreek dan af om op een andere dag verder te gaan met het gesprek, bijvoorbeeld per telefoon of e-mail. Zo kunt u even rustig nadenken over wat er allemaal besproken is en in die tijd misschien ook tot een oplossing komen.

8. Leg de afspraken vast

Bent u het eens over de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden? Dan wordt er vaak een schriftelijke arbeidsovereenkomst opgesteld met daarin de overeengekomen arbeidsvoorwaarden. Het is altijd verstandig om deze overeenkomst goed door te lezen.

Ontdekt u dat er een foutje in staat of dat u eerder iets anders had afgesproken? Geef dit dan gelijk aan zodat er later geen misverstanden over kunnen ontstaan.

Juridische hulp nodig?

Heeft u een juridische vraag over de kleine lettertjes in uw arbeidsovereenkomst? Of houdt de werkgever zich niet aan de gemaakte afspraken? Onze juristen helpen u graag verder bij problemen op het gebied van werk en inkomen.

Vraag juridische hulp aan via uw rechtsbijstandverzekering of, als u die niet heeft, via Rechtshulp on demand.