Ga naar inhoud

Laadkabels voor elektrische auto’s

Laadkabels zijn er in allerlei soorten en maten. Hoe kiest u de juiste laadkabel voor uw elektrische auto of plug-in hybrid? En waar moet u allemaal rekening mee houden als u de kabel gebruikt? We helpen u verder met heldere uitleg en tips.

Is een laadkabel voor mijn elektrische auto altijd nodig?

Om uw elektrische auto of plug-in hybrid te kunnen aansluiten op een laadpunt, heeft u altijd een laadkabel nodig. Deze krijgt u meestal bij de levering van uw koop- of leaseauto. U heeft alleen geen laadkabel nodig als u de auto oplaadt via een openbaar snellaadpunt. Zulke snelladers hebben namelijk een vaste kabel.

Hoe kies ik de juiste laadkabel?

Welk soort laadkabel u nodig heeft voor uw elektrische auto, hangt af van twee zaken:

  • het type laadstekker dat uw auto heeft

  • het type laadstekker dat het laadstation heeft waarop u de kabel wilt aansluiten.

De laadstekker zit op uw auto en kunt u niet uitkiezen of veranderen. Daarom is het belangrijk dat u een laadkabel met de juiste stekker gebruikt.

Er bestaan vier verschillende laadstekkers: Yazaki, Mennekes, CCS en Chademo. We gidsen u door alle soorten stekkers en de bijbehorende laadkabels.

Type 1: Yazaki

De zogenoemde Yazaki-stekker komt vooral voor bij auto’s die buiten Europa gebruikt worden, met name in landen als Amerika, Japan en China. In Europa hebben alleen oudere elektrische auto’s die vóór 2014 gemaakt zijn nog dit type stekker. 

Zo herkent u deze stekker
De Yazaki-stekker is helemaal rond en heeft vijf contactpunten.

Welke laadkabel past hierbij?
Voor deze stekker kunt u een type 1-laadkabel gebruiken. Hiermee is 1-faseladen mogelijk, tot 16 A (ampère). U kunt deze kabel daarom alleen gebruiken om uw auto te laden via het stopcontact thuis. Bij 16 A laadt u met een vermogen van maximaal 3,7 kW, wat niet erg snel is.

Type 2: Mennekes

De type 2-stekker heet ook wel een Mennekes-stekker. Bijna alle nieuwe elektrische auto’s die in Europa verkocht worden, hebben deze stekker. Daarom hebben ook alle openbare laadpalen in Europa een type 2-aansluiting, behalve snellaadpunten.

Zo herkent u deze stekker
De Mennekes-stekker is plat aan de bovenkant, rond aan de onderkant en heeft zeven contactpunten.

Welke laadkabel past hierbij?
Voor elektrische auto’s met deze stekker gebruikt u een type 2-laadkabel. Hiermee is vaak zowel 1-faseladen als 3-faseladen mogelijk. Dit betekent dat u uw auto niet alleen via het stopcontact kunt laden, maar ook via een laadpaal (tot 22 kW) of een snellaadpunt (tot 43 kW).

3-faseladen is een stuk sneller: zo laadt u bij 32 A met maximaal 22 kW. Ook is de stroomverdeling beter dan bij 1-faseladen. Daardoor is er tijdens het thuisladen via het stopcontact ook minder kans op stroomuitval.

Let op: niet elke auto met een Mennekes-stekker is automatisch geschikt voor 3-faseladen. Controleer daarom altijd eerst of dit mogelijk is. Informeer hiernaar bij uw dealer.

Type 3: CCS

De type 3-stekker wordt ook wel een CCS-stekker genoemd. Dit is de afkorting voor Combined Charging System. In Europa is de CCS-aansluiting de standaard voor snelladers. De meeste snellaadpunten hebben dan ook een vaste kabel met dit soort stekker.

Zo herkent u deze stekker
De bovenste helft van de CCS-stekker ziet er precies hetzelfde uit als een Mennekes-stekker. Het verschil zit in de onderste helft: daar bevinden zich twee extra contactpunten voor het snelladen.

Welke laadkabel past hierbij?
Hybride of elektrische auto’s met dit soort stekker kunt u opladen met een Mennekes-laadkabel. In het bovenste deel past namelijk gewoon een Mennekes-stekker. U hoeft dus geen type 3-laadkabel te kopen.

Type 4: Chademo

De type 4-stekker, ofwel Chademo-stekker, komt vooral voor bij elektrische auto’s van Japanse merken. Deze aansluiting is in Japan dan ook de standaard voor snelladers. In Europa komt u laadkabels met deze stekker vooral tegen bij oudere, langzamere snellaadpunten met een vermogen tot 63 kW. 

Zo herkent u deze stekker
De Chademo-stekker is helemaal rond en heeft vier contactpunten.

Welke laadkabel past hierbij?
Auto’s met een Chademo-stekker hebben meestal ook een type 1- of type 2-stekker. U heeft daarom genoeg aan een type 1- of type 2-laadkabel en hoeft geen type 4-laadkabel te kopen.

Welke laadkabel is geschikt voor een Tesla?

Dat Tesla’s een eigen soort laadstekker hebben, is een misvatting: voor een Tesla kunt u gewoon een type 2-laadkabel gebruiken. U heeft dus geen andere, speciale laadkabel nodig.

Tip: overweegt u een Tesla privé te leasen? Via Private Lease met Univé doet u dat geheel zorgeloos, zonder onverwachte kosten en tegen flexibele voorwaarden. Bekijk hier al onze private-leaseauto’s van Tesla.

Kan ik ook een ander type laadkabel gebruiken?

Mogelijk heeft u een auto met een type 1-stekker en vraagt u zich af of u ook een type 2-laadkabel kunt gebruiken. Of misschien rijdt u juist een auto met een type 2-aansluiting en wilt u een type 1-laadkabel gebruiken. In beide gevallen geldt dat dit alleen mogelijk is met een verloopstekker of adapter. Deze sluit u als tussenstuk aan op de laadstekker van uw auto en de stekker van de laadkabel.

Goed om te weten: voor een auto met een type 3-stekker heeft u géén verloopstekker nodig. Deze kunt u namelijk gewoon opladen een type 2-laadkabel.

Hoe weet ik of de stekker van een laadpunt op mijn auto past?

Vanaf maart 2021 zijn alle openbare laadpalen en snelladers in Nederland voorzien van labels. Hierop kunt u meteen aflezen op welk laadpunt geschikt u uw laadkabel of auto kunt aansluiten.

Hoe ziet zo’n label eruit?

U herkent deze labels aan een witte of zwarte zeshoek met daarin een letter. Dit zijn de meest voorkomende letters en hun betekenis:

  • Letter B: type 1-stekker (Yazaki)

  • Letter C: type 2-stekker (Mennekes)

  • Letter K: type 3-stekker (CCS) of Tesla

  • Letter L: type 3-stekker (CCS)

  • Letter N: type 4-stekker (Chademo)

  • Letter O: type 2 Tesla

Hoe zit het met de kleuren?

Naast de letter op het label, is het ook belangrijk om op de kleur van de zeshoek te letten. Op die manier weet u zeker dat u de laadkabel op de juiste manier aansluit. Het label kan twee kleuren hebben: zwart of wit. Het is de bedoeling dat u de witte zeshoek aansluit naar de witte zeshoek aan de lader. De zwarte zeshoek sluit u dan aan naar de zwarte zeshoek bij uw auto.

Omdat snellaadpunten altijd een vaste kabel hebben, hoeft u bij zo’n punt alleen te letten op de letter die op de zeshoek staat. De stekker is namelijk al op de juiste manier aangesloten op de laadpaal.

Waar vind ik de labels?

De labels zitten meestal op het laadstation zelf of bij de stekker van de vaste kabel (in het geval van een snellader). Bij nieuwere elektrische auto’s zit er ook een label bij de laadstekker van de auto. U hoeft dan alleen nog te controleren of het label bij het laadstation hetzelfde is als dat op uw auto. Als dat zo is, kunt u gerust uw auto aansluiten en opladen.

Hoe zit het met de labels in het buitenland?

Reist u met een elektrische auto door Europa? Dan kunt u erop rekenen dat u de labels ook in het buitenland tegenkomt. Ze worden namelijk officieel gebruikt in alle EU-landen én het Verenigd Koninkrijk.

Welke lengte moet mijn laadkabel zijn?

Laadkabels zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes, variërend van 4 meter tot wel 20 meter. Welke lengte u het beste kunt kiezen, hangt vooral af van waar u uw auto oplaadt.

4 meter

Wilt u de laadkabel alleen gebruiken voor uw laadpaal thuis of op werk? Of staat u steeds bij dezelfde openbare laadpaal en kunt u uw auto dan recht naast de paal parkeren? Dan heeft u aan een laadkabel van 4 meter meestal genoeg.

5 meter of langer

Laadt u juist vaak bij verschillende laadstations en weet u niet altijd wat de situatie ter plekke is? Dan is het slim om te kiezen voor een langere laadkabel. Kabels van 5 meter worden het meest verkocht. Maar u kunt ook een laadkabel van bijvoorbeeld 10 of 15 meter kopen.

Langer is niet per se beter

Het is belangrijk dat u kiest voor een laadkabel die niet te kort, maar ook niet te lang is. Een passende kabel kan u namelijk een hoop ergernis en problemen besparen.

Kiest u voor een laadkabel die te kort is, dan hangt deze tijdens het laden altijd in de lucht. Dit kan gevaarlijk zijn: zowel voor voorbijgangers als uw auto en het laadpunt. Zo kan iemand over de kabel struikelen en gewond raken. Of tegen de kabel aanrijden en daarmee (de stekker van) het laadstation of uw auto beschadigen.

Is de laadkabel juist langer dan nodig? Dan sleept u onnodig veel gewicht met u mee. Want: hoe langer de kabel, hoe zwaarder deze is. Daarnaast hangt een te lange laadkabel veel meer over de grond, waardoor die eerder last krijgt van vuil en slijtage. We raden u daarom aan om de lengte te kiezen die het beste bij uw situatie past.

Kan ik de laadkabel voor mijn elektrische auto verlengen?

Een te korte laadkabel kunt u helaas niet verlengen. Er zijn dus geen verlengkabels of verlengstukken op de markt die u hiervoor kunt gebruiken. Het is ook niet mogelijk om twee of meer laadkabels op elkaar aan te sluiten en op die manier te verlengen.

Wat moet het vermogen van de laadkabel zijn?

Als u twijfelt over het vermogen van de laadkabel, raden we u aan om te kiezen voor een kabel die in ieder geval geschikt is voor het maximale laadvermogen van uw auto. Gebruikt u een kabel die alleen een lager vermogen aankan? Dan laadt u minder snel en maakt u dus geen optimaal gebruik van het laadvermogen dat uw elektrische auto of hybride eigenlijk heeft.

Wat is het verschil tussen een rechte laadkabel en een spiraalkabel?

Bij uw zoektocht naar de juiste laadkabel, is de kans groot dat u twee soorten kabels tegenkomt: rechte laadkabels en spiraalkabels. Beide hebben hun voor- én nadelen.

Rechte laadkabel

Voordelen

Nadelen

  • meestal voordeliger
  • wordt sneller vies omdat de kabel tijdens het laden over de grond hangt
  • compacter op te bergen
  • slijt sneller door contact met de grond

Spiraalkabel

Voordelen

Nadelen

  • sneller op te bergen omdat de kabel zich vanzelf al wat oprolt
  • moeilijker te maken en daardoor meestal duurder
  • blijft langer schoon omdat de kabel tijdens het laden tussen uw auto en de laadpaal hangt
  • slijt langzamer omdat de kabel in de lucht hangt

Mag de laadkabel voor mijn elektrische auto over de stoep lopen?

Wilt u uw auto voor de deur laden, maar moet u daarvoor een laadkabel over de stoep leggen? Bijvoorbeeld omdat u geen eigen oprit heeft of in een appartement woont? Dan is het altijd goed om eerst te informeren bij uw gemeente of dit mag.

Het kan namelijk zijn dat dit verboden is in uw gemeente. Of dat er bepaalde regels gelden zodat de laadkabel geen obstakel is voor anderen. Zoals mensen met een visuele beperking of ouderen met een rollator.

Soms mogelijk met een ontheffing

In sommige gemeenten is het toegestaan om een laadkabel over de stoep te leggen. Wel kunnen hier bepaalde voorwaarden voor gelden. Bijvoorbeeld dat u een kabelmat of een speciale tegel met een kabelgoot gebruikt. Of dat u zich houdt aan de maximale afstand waarop u van huis mag laden.

Is dit in uw gemeente toegestaan? Dan moet u bij de gemeente een ontheffing voor de Algemene Plaatselijke Verordening aanvragen. Hiermee vraagt u toestemming om uw laadkabel op de openbare grond te laten liggen.

Boete voor kabel over de stoep

Heeft u geen ontheffing van de gemeente, maar wel een laadkabel over de stoep gelegd? Dan riskeert u een boete. Ook bent u aansprakelijk als anderen over de kabel struikelen en daardoor letselschade oplopen.

Hoe voorkom ik diefstal van de laadkabel voor mijn elektrische auto?

Wanneer u begint met laden, wordt de stekker van de laadkabel automatisch vergrendeld in uw auto. De bedoeling van deze maatregel is dat u veiliger kunt laden, zonder dat anderen zomaar uw laadkabel kunnen ontkoppelen.

Toch kan het gebeuren dat iemand uw laadkabel steelt. Bijvoorbeeld door uw auto te hacken met een relay-attack. Of door de laadkabel met geweld uit uw auto te trekken, wat vaak zorgt voor forse schade.

Preventietip van de politie

Om diefstal van uw laadkabel te voorkomen, geeft de politie de volgende tip: leg de kabel tussen twee latjes en parkeer daarna uw auto, met een van de wielen, bovenop de latjes. Zo maakt u het, zonder de kabel te beschadigen, dieven een stuk lastiger.

Uw laadkabel verzekeren

Een nieuwe laadkabel kost al gauw een paar honderd euro. En als de kabel er met geweld is uitgetrokken, veroorzaakt dat meestal flinke schade aan bepaalde delen van uw auto. Zoals de laadstekker en de lak.

Hoe voorzichtig u ook bent, diefstal van uw laadkabel valt nooit helemaal te voorkomen. Daarom is onze aanvullende tip: zorg dat uw elektrische auto goed verzekerd is. Met de WA Plus- of All Risk-verzekering van Univé zijn uw laadkabel en andere accessoires standaard meeverzekerd tegen schade en diefstal, tot een bedrag van € 3.000.

Zijn uw accessoires meer waard? Dan kunt u dit bedrag makkelijk verhogen naar € 5.000 of € 10.000. Lees meer over uw elektrische auto verzekeren bij Univé.

Private Lease met Univé

Bij Private Lease met Univé leaset u een elektrische auto of hybride zoals het hoort: tegen eerlijke en flexibele voorwaarden. Tussentijds uw kilometerbundel aanpassen of van auto wisselen? Geen probleem.

Wilt u elektrisch leasen tegen een extra scherp tarief, dan heeft u soms ook de keus uit een jonge occasion. Al onze tweedehands auto’s zijn professioneel gereinigd en gekeurd. Hier bekijkt u ons actuele aanbod van occasions.

Meer weten over Private Lease met Univé? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs. U kunt ons telefonisch bereiken via 0592 34 97 00 of per mail: privatelease@unive.nl.

Bekijk het aanbod

Meer informatie