Ga naar inhoud

Laadkabels voor elektrische auto’s

Laadkabels zijn er in allerlei soorten en maten. Hoe kies je de juiste laadkabel voor jouw elektrische auto of plug-in hybrid? En waar moet je allemaal rekening mee houden als je de kabel gebruikt? We helpen je verder met heldere uitleg en tips.

Is een laadkabel voor mijn elektrische auto altijd nodig?

Om je elektrische auto of plug-in hybrid te kunnen aansluiten op een laadpunt, heb je altijd een laadkabel nodig. Deze krijg je meestal bij de levering van je koop- of leaseauto. Je hebt alleen geen laadkabel nodig als je de auto oplaadt via een openbaar snellaadpunt. Zulke snelladers hebben namelijk een vaste kabel.

Hoe kies ik de juiste laadkabel?

Welk soort laadkabel je nodig hebt voor jouw elektrische auto, hangt af van twee zaken:

  • het type laadstekker dat je auto heeft én;

  • het type laadstekker dat het laadstation heeft waarop je de kabel wilt aansluiten.

De laadstekker zit op je auto en kun je niet uitkiezen of veranderen. Daarom is het belangrijk dat je een laadkabel met de juiste stekker gebruikt.

Er bestaan vier verschillende laadstekkers: Yazaki, Mennekes, CCS en Chademo. We gidsen je door alle soorten stekkers en de bijbehorende laadkabels.

Type 1: Yazaki

De zogenoemde Yazaki-stekker komt vooral voor bij auto’s die buiten Europa gebruikt worden, met name in landen als Amerika, Japan en China. In Europa hebben alleen oudere elektrische auto’s die vóór 2014 gemaakt zijn nog dit type stekker. 

Zo herken je deze stekker
De Yazaki-stekker is helemaal rond en heeft vijf contactpunten.

Welke laadkabel past hierbij?
Voor deze stekker kun je een type 1-laadkabel gebruiken. Hiermee is 1-faseladen mogelijk, tot 16 A (ampère). Je kunt deze kabel daarom alleen gebruiken om je auto te laden via het stopcontact thuis. Bij 16 A laad je met een vermogen van maximaal 3,7 kW, wat niet erg snel is.

Type 2: Mennekes

De type 2-stekker heet ook wel een Mennekes-stekker. Bijna alle nieuwe elektrische auto’s die in Europa verkocht worden, hebben deze stekker. Daarom hebben ook alle openbare laadpalen in Europa een type 2-aansluiting, behalve snellaadpunten.

Zo herken je deze stekker
De Mennekes-stekker is plat aan de bovenkant, rond aan de onderkant en heeft zeven contactpunten.

Welke laadkabel past hierbij?
Voor elektrische auto’s met deze stekker gebruik je een type 2-laadkabel. Hiermee is vaak zowel 1-faseladen als 3-faseladen mogelijk. Dit betekent dat je je auto niet alleen via het stopcontact kunt laden, maar ook via een laadpaal (tot 22 kW) of een snellaadpunt (tot 43 kW).

3-faseladen is een stuk sneller: zo laad je bij 32 A met maximaal 22 kW. Ook is de stroomverdeling beter dan bij 1-faseladen. Daardoor is er tijdens het thuisladen via het stopcontact ook minder kans op stroomuitval.

Let op: niet elke auto met een Mennekes-stekker is automatisch geschikt voor 3-faseladen. Controleer daarom altijd eerst of dit mogelijk is. Informeer hiernaar bij jouw dealer.

Type 3: CCS

De type 3-stekker wordt ook wel een CCS-stekker genoemd. Dit is de afkorting voor Combined Charging System. In Europa is de CCS-aansluiting de standaard voor snelladers. De meeste snellaadpunten hebben dan ook een vaste kabel met dit soort stekker.

Zo herken je deze stekker
De bovenste helft van de CCS-stekker ziet er precies hetzelfde uit als een Mennekes-stekker. Het verschil zit in de onderste helft: daar bevinden zich twee extra contactpunten voor het snelladen.

Welke laadkabel past hierbij?
Hybride of elektrische auto’s met dit soort stekker kun je opladen met een Mennekes-laadkabel. In het bovenste deel past namelijk gewoon een Mennekes-stekker. Je hoeft dus geen type 3-laadkabel te kopen.

Type 4: Chademo

De type 4-stekker, ofwel Chademo-stekker, komt vooral voor bij elektrische auto’s van Japanse merken. Deze aansluiting is in Japan dan ook de standaard voor snelladers. In Europa kom je laadkabels met deze stekker vooral tegen bij oudere, langzamere snellaadpunten met een vermogen tot 63 kW. 

Zo herken je deze stekker
De Chademo-stekker is helemaal rond en heeft vier contactpunten.

Welke laadkabel past hierbij?
Auto’s met een Chademo-stekker hebben meestal ook een type 1- of type 2-stekker. Je hebt daarom genoeg aan een type 1- of type 2-laadkabel en hoeft geen type 4-laadkabel te kopen.

Welke laadkabel is geschikt voor een Tesla?

Dat Tesla’s hun eigen soort laadstekker hebben is niet waar: voor een Tesla kun je gewoon een type 2-laadkabel gebruiken. Je hebt dus geen speciale laadkabel nodig.

Tip: overweeg je een Tesla privé te leasen? Via Private Lease met Univé doe je dat geheel zorgeloos, zonder onverwachte kosten en tegen flexibele voorwaarden. Bekijk hier al onze private-leaseauto’s van Tesla.

Kan ik ook een ander type laadkabel gebruiken?

Mogelijk heb je een auto met een type 1-stekker en vraag je je af of je ook een type 2-laadkabel kunt gebruiken. Of misschien rij je juist in een auto met een type 2-aansluiting en wil je een type 1-laadkabel gebruiken. In beide gevallen geldt dat dit alleen mogelijk is met een verloopstekker of adapter. Deze sluit je als tussenstuk aan op de laadstekker van je auto en de stekker van de laadkabel.

Goed om te weten: voor een auto met een type 3-stekker heb je géén verloopstekker nodig. Deze auto kun je namelijk gewoon opladen een type 2-laadkabel.

Hoe weet ik of de stekker van een laadpunt op mijn auto past?

Vanaf maart 2021 zijn alle openbare laadpalen en snelladers in Nederland voorzien van labels. Hierop kun je meteen aflezen op welk laadpunt je jouw laadkabel of auto kunt aansluiten.

Hoe ziet zo’n label eruit?

Je herkent deze labels aan een witte of zwarte zeshoek met daarin een letter. Dit zijn de meest voorkomende letters en hun betekenis:

  • Letter B: type 1-stekker (Yazaki)

  • Letter C: type 2-stekker (Mennekes)

  • Letter K: type 3-stekker (CCS) of Tesla

  • Letter L: type 3-stekker (CCS)

  • Letter N: type 4-stekker (Chademo)

  • Letter O: type 2 Tesla

Hoe zit het met de kleuren?

Naast de letter op het label, is het ook belangrijk om op de kleur van de zeshoek te letten. Op die manier weet je zeker dat je de laadkabel op de juiste manier aansluit. Het label kan twee kleuren hebben: zwart of wit. Het is de bedoeling dat je de witte zeshoek aansluit naar de witte zeshoek aan de lader. De zwarte zeshoek sluit je dan aan naar de zwarte zeshoek bij je auto.

Omdat snellaadpunten altijd een vaste kabel hebben, hoef je bij zo’n punt alleen te letten op de letter die op de zeshoek staat. De stekker is namelijk al op de juiste manier aangesloten op de laadpaal.

Waar vind ik de labels?

De labels zitten meestal op het laadstation zelf of bij de stekker van de vaste kabel (in het geval van een snellader). Bij nieuwere elektrische auto’s zit er ook een label bij de laadstekker van de auto. Je hoeft dan alleen nog te controleren of het label bij het laadstation hetzelfde is als dat op jouw auto. Als dat zo is, kun je gerust je auto aansluiten en opladen.

Hoe zit het met de labels in het buitenland?

Reis je met een elektrische auto door Europa? Dan kun je erop vertrouwen dat je de labels ook in het buitenland tegenkomt. Ze worden namelijk officieel gebruikt in alle EU-landen én het Verenigd Koninkrijk.

Welke lengte moet mijn laadkabel zijn?

Laadkabels zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes, variërend van 4 meter tot wel 20 meter. Welke lengte je het beste kunt kiezen, hangt vooral af van wáár je je auto oplaadt.

4 meter

Wil je de laadkabel alleen gebruiken voor jouw laadpaal thuis of de laadpaal op je werk? Of sta je steeds bij dezelfde openbare laadpaal en kun je je auto dan recht naast de paal parkeren? Dan heb je aan een laadkabel van 4 meter meestal genoeg.

5 meter of langer

Laad je juist vaak bij verschillende laadstations en weet je niet altijd wat de situatie ter plekke is? Dan is het slim om te kiezen voor een langere laadkabel. Kabels van 5 meter worden het meest verkocht. Maar je kunt ook een laadkabel van bijvoorbeeld 10 of 15 meter kopen.

Langer is niet per se beter

Het is belangrijk dat je kiest voor een laadkabel die niet te lang, maar ook niet te kort is. Is de laadkabel langer dan nodig? Dan sleep je onnodig veel gewicht met je mee. Want: hoe langer de kabel, hoe zwaarder deze is. Daarnaast hangt een te lange laadkabel veel meer over de grond, waardoor die eerder last krijgt van vuil en slijtage.

Kies je voor een laadkabel die juist te kort is, dan hangt deze tijdens het laden altijd in de lucht. Dit kan gevaarlijk zijn: zowel voor voorbijgangers als jouw auto en het laadpunt. Zo kan iemand over de kabel struikelen en gewond raken. Of tegen de kabel aanrijden en daarmee (de stekker van) het laadstation of je auto beschadigen.

Kortom: een passende kabel kan je een hoop ergernis en problemen besparen. We raden je daarom aan om de lengte te kiezen die het beste bij jouw situatie past.

Kan ik de laadkabel voor mijn elektrische auto verlengen?

Een te korte laadkabel kun je helaas niet verlengen. Er zijn dus geen verlengkabels of verlengstukken op de markt die je hiervoor kunt gebruiken. Het is ook niet mogelijk om twee of meer laadkabels op elkaar aan te sluiten en op die manier te verlengen.

Wat moet het vermogen van de laadkabel zijn?

Als je twijfelt over het vermogen van de laadkabel, raden we je aan om te kiezen voor een kabel die in ieder geval geschikt is voor het maximale laadvermogen van jouw auto. Gebruik je een kabel die alleen een lager vermogen aankan? Dan laad je minder snel en maak je dus geen optimaal gebruik van het laadvermogen dat jouw elektrische auto of hybride eigenlijk heeft.

Wat is het verschil tussen een rechte laadkabel en een spiraalkabel?

Bij je zoektocht naar de juiste laadkabel, is de kans groot dat je twee soorten kabels tegenkomt: rechte laadkabels en spiraalkabels. Beide hebben hun voor- én nadelen.

Rechte laadkabel

Voordelen

Nadelen

  • meestal voordeliger
  • wordt sneller vies omdat de kabel tijdens het laden over de grond hangt
  • compacter op te bergen
  • slijt sneller door contact met de grond

Spiraalkabel

Voordelen

Nadelen

  • sneller op te bergen omdat de kabel zich vanzelf al wat oprolt
  • moeilijker te maken en daardoor meestal duurder
  •  blijft langer schoon omdat de kabel tijdens het laden tussen je auto en de laadpaal hangt
  • slijt langzamer omdat de kabel in de lucht hangt

Mag de laadkabel voor mijn elektrische auto over de stoep lopen?

Wil je je auto voor de deur laden, maar moet je daarvoor een laadkabel over de stoep leggen? Bijvoorbeeld omdat je geen eigen oprit hebt of in een appartement woont? Dan is het altijd goed om eerst te informeren bij je gemeente of dit mag.

Het kan namelijk zijn dat dit verboden is in jouw gemeente. Of dat er bepaalde regels gelden zodat de laadkabel geen obstakel is voor anderen. Zoals mensen met een visuele beperking of ouderen met een rollator.

Soms mogelijk met een ontheffing

In sommige gemeenten is het toegestaan om een laadkabel over de stoep te leggen. Wel kunnen hier bepaalde voorwaarden voor gelden. Bijvoorbeeld dat je een kabelmat of een speciale tegel met een kabelgoot gebruikt. Of dat je je houdt aan de maximale afstand waarop je van huis mag laden.

Is dit in jouw gemeente toegestaan? Dan moet je bij de gemeente een ontheffing voor de Algemene Plaatselijke Verordening aanvragen. Hiermee vraag je toestemming om je laadkabel op de openbare grond te laten liggen.

Boete voor kabel over de stoep

Heb je geen ontheffing van de gemeente, maar wel een laadkabel over de stoep gelegd? Dan riskeer je een boete. Ook ben je aansprakelijk als anderen over de kabel struikelen en daardoor letselschade oplopen.

Hoe voorkom ik diefstal van de laadkabel voor mijn elektrische auto?

Wanneer je begint met laden, wordt de stekker van de laadkabel automatisch vergrendeld in je auto. De bedoeling van deze maatregel is dat je veiliger kunt laden, zonder dat anderen zomaar je laadkabel kunnen ontkoppelen.

Toch kan het gebeuren dat iemand je laadkabel steelt. Bijvoorbeeld door je auto te hacken met een relay-attack. Of door de laadkabel met geweld uit je auto te trekken, wat vaak zorgt voor forse schade.

Preventietip van de politie

Om diefstal van je laadkabel te voorkomen, geeft de politie de volgende tip: leg de kabel tussen twee latjes en parkeer daarna je auto, met een van de wielen, bovenop de latjes. Zo maak je het dieven een stuk lastiger, zonder de kabel te beschadigen.

Je laadkabel verzekeren

Een nieuwe laadkabel kost al gauw een paar honderd euro. En als de kabel er met geweld is uitgetrokken, veroorzaakt dat meestal flinke schade aan bepaalde delen van je auto. Zoals de laadstekker en de lak.

Hoe voorzichtig je ook bent, diefstal van je laadkabel valt nooit helemaal te voorkomen. Daarom is onze aanvullende tip: zorg dat je elektrische auto goed verzekerd is. Met de WA Plus- of All Risk-verzekering van Univé zijn je laadkabel en andere accessoires standaard meeverzekerd tegen schade en diefstal, tot een bedrag van € 3.000.

Zijn je accessoires meer waard? Dan kun je dit bedrag makkelijk verhogen naar € 5.000 of € 10.000. Lees meer over je elektrische auto verzekeren bij Univé.

Private Lease met Univé

Bij Private Lease met Univé lease je een elektrische auto of hybride zoals het hoort: tegen eerlijke en flexibele voorwaarden. Tussentijds je kilometerbundel aanpassen of van auto wisselen? Geen probleem.

Wil je elektrisch leasen tegen een extra scherp tarief, dan heb je soms ook de keus uit een jonge occasion. Al onze tweedehands auto’s zijn professioneel gereinigd en gekeurd. Hier bekijk je ons actuele aanbod van occasions.

Meer weten over Private Lease met Univé? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs. Je kunt ons telefonisch bereiken via 0592 34 97 00 of per mail: privatelease@unive.nl.

Bekijk het aanbod

Meer informatie