Wat kost het opladen van een elektrische auto?
Als u de overstap naar elektrisch rijden overweegt, dan wilt u natuurlijk weten wat de kosten voor het opladen van uw elektrische auto gaan zijn. De kosten voor benzine, diesel of LPG zijn makkelijk te berekenen. Maar het berekenen van de laadkosten is iets lastiger. We helpen u op weg met rekenvoorbeelden en een kostenvergelijking.
Goed om te weten: voor uw gemak zijn alle bedragen in dit artikelen afgerond.
Wat zijn de kosten van een elektrische auto per km?
Wat elektrisch rijden per kilometer kost, hangt vooral van één ding af: de manier waarop u de auto oplaadt. Er zijn drie manieren waarop u een elektrische auto veilig kunt laden, namelijk via:
uw eigen laadpaal of wallbox thuis
een openbare laadpaal
een snellaadpunt
Laden kan ook via het stopcontact thuis, maar dit raden wij niet aan. Meestal kost het namelijk zo’n 8 tot 10 uur tot de accu vol is. Bovendien is het een stuk minder brandveilig.
Hieronder vindt u drie rekenvoorbeelden waarin we voor elk van de drie laadmethodes bekijken wat elektrisch rijden per kilometer kost. In ons voorbeeld gaan we uit van één laadbeurt van 20,7 kilowattuur (kWh). Dat is wat een gemiddelde elektrische middenklassenauto per 100 kilometer verbruikt.
Laden via laadpaal thuis
Als u uw elektrische auto oplaadt via een laadpaal thuis, dan is het laadtarief afhankelijk van de prijs die uw eigen energieleverancier per kWh hanteert. Met andere woorden: uw energiecontract en energieleverancier bepalen de hoogte van uw laadkosten thuis.
Veel elektrische rijders laden thuis het voordeligst. Maar als u onlangs een nieuw of variabel energiecontract heeft afgesloten, kan het zijn dat dit niet voor u geldt. Op het moment zijn de energieprijzen namelijk erg hoog. Daardoor is het mogelijk dat u soms goedkoper uit bent bij een openbaar laadpunt.
Als u een variabel energiecontract heeft, is het in ieder geval altijd verstandig om uw energietarief in de gaten te houden en deze regelmatig te vergelijken met het tarief van uw laadpasaanbieder.
Rekenvoorbeeld oud energiecontract
Stel, u heeft een oud energiecontract tegen een gemiddeld vast tarief van € 0,39 per kWh. Voor een laadbeurt van 20,7 kWh betaalt u dan € 8,073. Dat is € 0,08 per kilometer.
Rekenvoorbeeld nieuw energiecontract
Volgens het CBS kost één kWh gemiddeld € 0,49 (peildatum: 1 juli 2022). Met dit tarief betaalt u € 10,14 per laadbeurt en zo’n € 0,10 per kilometer.
Laden via openbaar laadpunt
Vaak betaalt u bij een openbaar laadstation een hoger tarief per kWh. De aanbieder van de laadpaal moet namelijk niet alleen wat winst draaien, maar ook betalen voor de aanleg en het onderhoud van het laadpunt.
Rekenvoorbeeld
Elke aanbieder hanteert een eigen tarief. Daardoor verschillen de tarieven enorm: op het moment liggen ze meestal tussen de € 0,50 tot € 0,75 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van het gemiddelde: een laadtarief van € 0,625 per kWh. Voor een laadbeurt van 20,7 kWh betaalt u in dit geval zo’n € 12,94. Gemiddeld is dat zo’n € 0,13 per kilometer.
Laden via snellaadpunt
Via een openbare snellader laadt u uw elektrische auto het snelst op. Maar u betaalt er ook het meest voor: vaak is snelladen wel dubbel zo duur als thuisladen. Gelukkig is laden via een snellaadpunt maar heel af en toe echt nodig, bijvoorbeeld als u op autovakantie bent en zo snel mogelijk weer verder wilt.
Rekenvoorbeeld
Op het moment kost snelladen meestal tussen de € 0,75 tot € 1 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van een gemiddeld laadtarief van € 0,875 per kWh. Voor een laadbeurt van 20,7 kWh betaalt u dan zo’n € 18,11. Dat is iets meer dan € 0,18 per kilometer.
Elektrische auto opladen en kosten per jaar
De gemiddelde laadkosten per kilometer hebben we nu berekend. Maar met welke laadkosten moet u op jaarbasis rekening houden? Het antwoord hangt af van de manieren waarop u laadt en hoe u de verschillende laadmethodes combineert.
Rekenvoorbeeld thuisladen vs. openbaar laden
Rijdt u jaarlijks 15.000 kilometer en laadt u altijd via uw laadpaal thuis? Dan komt dat met een tarief van € 0,39 per kWh neer op zo’n € 1.211 per jaar. Heeft u geen eigen laadpaal en gebruikt u altijd een gewoon openbaar laadpunt? Dan betaalt u voor datzelfde aantal kilometers ongeveer € 1.941 per jaar.
Rekenvoorbeeld gecombineerd laden
De meeste elektrische rijders laden zowel thuis als openbaar. Stel dat u 70% van de tijd thuis laadt (voor € 0,37 per kWh), 20% openbaar laadt (voor € 0,625 per kWh) en 10% snellaadt (voor € 0,875 per kWh). In dat geval betaalt u gemiddeld zo’n € 0,47 per kWh. Dat is iets minder dan € 0,10 per kilometer en ongeveer € 1.500 per jaar.
Het kan ook zijn dat u thuis geen laadpunt heeft. U laadt dan bijvoorbeeld 90% van de tijd via een openbare laadpaal en 10% via een snellaadpunt. In die situatie is de gemiddelde prijs € 0,65 per kWh. Dat is zo’n € 0,13 per kilometer en ongeveer € 1.950 per jaar.
Kosten voor elektrische auto vs. benzine
Opladen is een stuk goedkoper dan aan de pomp staan, zelfs met de hoge energieprijzen van nu. We laten het u zien aan de hand van het rekenvoorbeeld hieronder.
Rekenvoorbeeld benzineauto
Met een middenklasse benzineauto verbruikt u gemiddeld 6,7 liter per 100 kilometer (1 op 15). Als we uitgaan van een benzineprijs van € 2,27 per liter, dan komt dat neer op € 0,15 per kilometer. Rijdt u 15.000 kilometer, dan betaalt u zo’n € 2.281 per jaar aan benzine.
Als u deze bedragen vergelijkt met de bovenstaande bedragen voor elektrisch laden, dan ziet u dat thuisladen, openbaar laden én gecombineerd laden allemaal goedkoper zijn. Alleen voor snelladen betaalt u meer per kilometer.
Tips om op laadkosten te besparen
Laden is bijna altijd goedkoper dan tanken, en met een paar simpele maatregelen kunt u zelfs extra besparen op uw laadkosten. Met deze vijf tips worden uw laadbeurten nóg voordeliger.
1. Laad thuis of op werk
Heeft u nog een vast energiecontract met een tarief van maximaal € 0,39 per kWh? Dan kunt u een hoop geld besparen door zo vaak mogelijk thuis te laden. Dat geldt ook voor laden op werk: als uw werkgever over een laadpaal beschikt, dan mag u deze als werknemer vaak gratis gebruiken. In dat geval is laden op werk natuurlijk nog voordeliger dan thuisladen.
2. Plan uw laadbeurt
Heeft u een energiecontract met dubbeltarief, namelijk een normaaltarief én een daltarief? Laad uw elektrische auto dan zoveel mogelijk op tijdens de daluren. De stroom is dan het goedkoopst. De daluren zijn meestal tussen 23.00 uur en 7.00 uur op werkdagen, in het weekend en op nationale feestdagen.
Het kan ook zijn dat u een dynamisch energiecontract heeft: uw stroomprijs verschilt dan per uur. Ook hiermee kunt u op laadkosten besparen als u laadt wanneer de stroom het goedkoopst is. Met een dynamisch energiecontract en een 1-fase laadpaal kunt u gemiddeld 30% besparen op uw laadkosten thuis.
Met een 3-fase laadpaal bespaart u mogelijk zelfs nog meer, omdat u in dezelfde tijd drie keer zoveel stroom kunt laden. (Let wel: 3-faseladen is alleen mogelijk als uw auto hiervoor geschikt is.)
3. Snelladen? Houd het kort
Moet uw elektrische auto aan de snellader? Bedenk dan of het echt nodig is om de auto tot 80% op te laden. Het kan namelijk zijn dat u met bijvoorbeeld 5 tot 10 minuten snelladen al thuis kunt komen. Thuis kunt u uw auto dan verder opladen tegen een veel goedkoper tarief.
4. Gebruik de juiste laadpas
Een laadpas van een grote aanbieder kunt u vaak bij elke openbare laadpaal in Nederland gebruiken. Maar dat betekent niet dat u automatisch voor het voordeligste tarief aan het laden bent: dit is namelijk alleen zo als de laadpasaanbieder een prijsafspraak heeft met de aanbieder van de laadpaal. Alleen dan wordt het goedkoopste tarief ook werkelijk aan u doorberekend.
Het kan dus zijn dat u bij een bepaalde openbare laadpaal met de ene laadpas goedkoper uit bent dan met de andere. U kunt dit voorkomen door vooraf op te zoeken wat het tarief is van de laadpaal waar u wilt laden. Het tarief staat meestal namelijk niet op het laadpunt zelf.
Laadpas met abonnement
Als u vaak openbaar laadt, kunt u een laadpas met abonnement overwegen. Voor het abonnement betaalt u dan een vast bedrag per maand, maar er zijn geen startkosten voor elke sessie. Dat is wel zo bij een laadpas zonder abonnement. Een abonnement kan daardoor goedkoper zijn. Het is dan ook altijd goed om voor uzelf uit te rekenen welke optie voordeliger is.
5. Overweeg zonnepanelen
Passen zonnepanelen binnen uw budget? Dan zijn ze zeker het overwegen waard. Met zonnepanelen op het dak kunt u namelijk laden op de momenten dat u zelf zonne-energie opwekt. Hierdoor laadt u goedkoper en verdient u uw investering vaak binnen 6 jaar weer terug.
In Nederland hebben huishoudens met zonnepanelen gemiddeld tien panelen op het dak liggen. Hiermee kunt u genoeg zonne-energie opwekken voor zo’n 30 tot 50 elektrische kilometers per dag.
Ook uw elektrische auto leasen via Univé?
Via Private Lease met Univé rijdt u tegen een vast maandbedrag in een nieuwe elektrische auto. Vaak bent u voordeliger uit dan met een koopauto. Bovendien kunt u als leaserijder profiteren van een aantal fiscale voordelen, zoals de subsidie voor elektrische auto’s.
Heeft u vragen over hoe onze private lease werkt? Of wilt u advies over welke auto het beste bij u past? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze ervaren adviseurs. U kunt ons telefonisch bereiken via 0592 34 97 00 of per mail: privatelease@unive.nl.