Ga naar inhoud

15 november 2017Vervoer

Ken jij ze al? 14 nieuwe verkeersborden in Nederland

Het scorebord der Nederlandse verkeersborden staat sinds afgelopen zomer op plus veertien. Dat is best bijzonder, want het was al ruim tien jaar geleden dat we nieuwe verkeersborden kregen. Maar hoe zien die veertien nieuwe borden er precies uit? En wat betekenen ze?

Nieuwe verkeersborden: goed voor de verkeersveiligheid

Heb jij ze al gespot, de twaalf blauwe gebodsborden en twee blauwe informatieborden die ingevoerd zijn op 1 juli 2017? Ze vertellen je iets over uitwijkplekken of verplichte rijstroken. Zo zijn er borden die zeggen dat een bepaalde rijbaan alleen voor lijnbussen is, of juist voor vrachtwagens. De twee informatieborden wijzen je erop dat er een uitwijkplaats links of rechts van de weg is. Tot nu toe gebruikten gemeenten hiervoor allerlei verschillende borden. Erg verwarrend en dus gevaarlijk. De nieuwe verkeersborden scheppen orde in de chaos en vergroten zo de verkeersveiligheid.

Een blik op de borden

Laten we de nieuwe verkeersborden eens onder de loep nemen.

Passeerbanen voor langzaam verkeer
Twee ronde blauwe verkeersborden. Links bord F11: een witte tractor als symbool voor langzaam verkeer, waarmee een verplichte passeerbaan wordt aangegeven. Rechts bord F12: hetzelfde pictogram van een witte tractor, maar met een diagonale rode streep erdoor, waarmee het einde van de passeerbaan wordt aangegeven.

Het bord F11 geeft aan dat er een speciale rijstrook is voor voertuigen die niet sneller mogen of kunnen rijden dan 25 kilometer per uur. Denk bijvoorbeeld aan tractoren. Met dit bord weten bestuurders van langzaam verkeer waar ze veilig aan de kant kunnen voor sneller verkeer. Het bijbehorende bord F12 geeft aan dat deze passeerbaan of -strook weer ophoudt. Zo is voor alle weggebruikers duidelijk waar de aparte rijstrook geldt.

Busbanen en busstroken (F13 en F14)
Twee ronde blauwe verkeersborden. Links bord F13: een witte bus, waarmee een verplichte busbaan wordt aangegeven. Rechts bord F14: hetzelfde pictogram van een witte bus , maar met een diagonale rode streep erdoor, waarmee het einde van de busbaan wordt aangegeven.

Het bord F13 betekent dat een rijbaan of -strook alleen gebruikt mag worden door lijnbussen. Andere voertuigen mogen hier niet rijden, tenzij er een ontheffing is, zoals voor taxi’s. Het bord F14 laat zien dat de busbaan of -strook weer eindigt. Samen zorgen ze ervoor dat de doorstroming van het openbaar vervoer goed blijft, zonder verwarring voor andere weggebruikers.

Trambanen en trambanenstroken (F15 en F16)
Twee ronde blauwe verkeersborden. Links bord F15: een witte tram, waarmee een rijbaan wordt aangegeven die uitsluitend bedoeld is voor trams. Rechts bord F16: hetzelfde pictogram van een witte tram, maar met een diagonale rode streep erdoor, waarmee het einde van de trambaan wordt aangegeven.

Met bord F15 wordt aangegeven dat een rijbaan of -strook uitsluitend bedoeld is voor trams. Andere voertuigen mogen hier niet rijden, tenzij ze daarvoor een speciale ontheffing hebben. Bord F16 laat weten dat de trambaan of -strook ophoudt. Zo blijft het gebruik van trambanen veilig en overzichtelijk.

Gezamenlijke bus- en trambanen (F17 en F18)
Twee ronde blauwe verkeersborden. Links bord F17: een pictogram van een witte tram boven een pictogram van een witte bus, waarmee een rijbaan wordt aangegeven die zowel bedoeld is voor trams als bussen. Rechts bord F18: dezelfde pictogrammen van een tram en een bus, maar met een diagonale rode streep erdoor, waarmee het einde van de tram- en busbaan wordt aangegeven.

Het bord F17 geeft aan dat een rijbaan of -strook is bestemd voor zowel bussen als trams. Ook hier geldt dat andere voertuigen er niet mogen rijden, behalve als er een ontheffing is. Het bord F18 markeert het einde van deze gezamenlijke rijstrook. Deze combinatieborden maken duidelijk wie er wel en niet gebruik mag maken van de weg.

Rijstroken voor vrachtwagens en bussen (F19 en F20)
Twee ronde blauwe verkeersborden. Links bord F19: een pictogram van een witte vrachtwagen boven een pictogram van een witte bus, waarmee een rijbaan wordt aangegeven die zowel bedoeld is voor vrachtverkeer als bussen. Rechts bord F20: dezelfde pictogrammen van een vrachtwagen en een bus, maar met een diagonale rode streep erdoor, waarmee het einde van de tram- en busbaan wordt aangegeven.

Het bord F19 geeft aan dat een rijbaan of -strook alleen bedoeld is voor vrachtauto’s en lijnbussen. Andere bestuurders mogen hier niet rijden zonder ontheffing. Het bord F20 markeert het einde van deze speciale rijstrook. Zo blijft het verkeer overzichtelijk en veilig voor alle weggebruikers.

Rijstroken voor vrachtwagens (F21 en F22)
Twee ronde blauwe verkeersborden. Links bord F21: een pictogram van een witte vrachtwagen waarmee een rijbaan wordt aangegeven die zowel bedoeld is voor vrachtverkeer. Rechts bord F22: datzelfde pictogram van een vrachtwagen, maar met een diagonale rode streep erdoor, waarmee het einde van die rijbaan wordt aangegeven.

Bord F21 wijst bestuurders erop dat de rijbaan of -strook alleen gebruikt mag worden door vrachtauto’s. Bord F22 geeft aan dat dit gedeelte van de weg ophoudt. Dit helpt om zwaar verkeer op de juiste route te leiden en andere weggebruikers duidelijkheid te geven.

Uitwijkplaatsen voor tegenliggers (L20 en L21)
Twee ronde blauwe verkeersborden. Links bord L20: een pictogram van een witte pijl die zich van onderen naar boven om een pictogram van een rechte witte pijl buigt die van boven komt. Rechts bord L21: een pictogram van diezelfde witte pijl die nu van onderen naar boven recht omhoog gaat, waarbij juist de pijl die van boven komt zich nu ombuigt. 

De nieuwe borden L20 en L21 wijzen op uitwijkplaatsen. Bij L20 bevindt de uitwijkplaats zich rechts van de weg: bestuurders moeten hier tegenliggers de ruimte geven. Bord L21 geeft aan dat de uitwijkplaats links ligt: in dit geval moeten tegenliggers ruimte maken. Deze borden zorgen voor meer veiligheid en duidelijkheid op smalle wegen.

Tot zover Nederland, nu de grens over. Want wist je dat je in het buitenland heel andere verkeersborden kunt vinden?

Verkeersborden in het buitenland

In het buitenland kom je soms verrassende verkeersborden tegen. Het Noorse eiland Spitsbergen, dat niet ver van de Noordpool ligt, heeft bijvoorbeeld waarschuwingsborden voor ijsberen. In Gibraltar, de Britse enclave in Zuid-Spanje, kun je niet alleen aapjes kijken op de Rots van Gibraltar – maar ook op de verkeersborden. En in Beijing waarschuwt een bizar bord dat je niet met een olifant in je achterbak door een bepaalde straat mag. 

Gelijke borden dankzij Wenen

Naast dit soort grappige lokale borden lijken verkeersborden wereldwijd best veel op elkaar. Logisch, anders zou het helemaal verkeerd lopen met verkeersdeelname in andere landen. We hebben dit te danken aan de Weense Conventie van 1968. Daarin werd afgesproken dat borden over de hele wereld zoveel mogelijk op elkaar moeten lijken.

Zon tegen

Eerder dit jaar leek er in Rijssen opeens een nieuw verkeersbord onder de zon te zijn. Het waarschuwingsbord met een laagstaande zon is goed bedacht, maar bleek een 1 aprilgrap. Veilig Verkeer Nederland wilde er aandacht mee vragen voor dit gevaarlijke fenomeen. Kijk je tegen een lage zon in? Dan heb je 20 procent meer kans op ongelukken.

Blind kunnen vertrouwen op borden

In 2012 gingen een hoop borden aan diggelen. Althans, het ontwerp daarvan. Op bepaalde verkeersborden werd namelijk een witte rand toegevoegd. Dankzij het extra contrast kunnen de 700.000 kleurenblinden in Nederland de verschillende onderdelen op het bord sindsdien veel beter onderscheiden.

Borden en regels oefenen met apps

Ben jij een auto-didact op verkeersvlak? Of heb jij er wat meer moeite mee om door oefenstof voor verkeersregels te fietsen? In dat laatste geval hebben we wat apps om je op weg te helpen. Inkoppertje: oefen niet ‘live’ achter het stuur. Dat is gevaarlijk én verboden.

Deel dit bericht

Als je als huisdiereigenaar op reis gaat met de auto, neem je je hond of kat vast wel eens mee. Voor een wandeling in het bos, een bezoekje aan de dierenarts of gewoon een gezellig uitstapje. Maar hoe reis je samen veilig en stressvrij? En wat doe je als er onderweg iets misgaat? In dit artikel lees je alles wat je moet weten voor een verantwoorde autorit met je huisdier.

Het kan je zomaar gebeuren. Je bent buiten, het wordt wat donker en plotseling… een bliksemflits. Onweer in aantocht. Geen houden aan. Wat kun je dan het beste doen om de kans op ongelukken te verkleinen?

“We zijn niet zomaar een fietsbedrijf. We willen dat kinderen kunnen meedoen én dat iedereen een kans krijgt om mee te doen in de maatschappij.” 

;