Veelgestelde vragen Mijn Univé

Hier vindt u antwoord op de veelgestelde vragen over Mijn Univé. Antwoord op de veelgestelde vragen over Mijn Univé Zorg leest u daaronder.

Aanmelden – Hoe meld ik me aan voor Mijn Univé?

Op www.unive.nl/mijnunive kiest u voor ‘Aanmelden voor Mijn Univé’ en vult u eenmalig een aantal persoonlijke gegevens in, zoals klantnummer en een wachtwoord. Aan de hand daarvan zoeken wij u op in onze klantenadministratie. Hebben wij u gevonden, dan krijgt u een bevestigingsmailtje met een activeringslink. Nadat u via die link uw account heeft geactiveerd, heeft u direct toegang tot Mijn Univé. Naar Mijn Unive​​

Aanmelden – Kan iedereen een account aanmaken?

​U kunt Mijn Univé alleen aanvragen als er verzekeringen op uw naam staan. Dus alleen als u de hoofdverzekerde bent. Uw partner of kind(eren) kunnen geen eigen Mijn Univé-account aanvragen. Maar als zij zelf verzekeringen op hun eigen naam hebben bij Univé, dan kan dat wel.​

Aanmelden – Waar vind ik mijn klantnummer?

U vindt uw klantnummer (ook wel cliëntnummer of kliëntnummer) op uw (zorg)polis, nota/factuur, groene kaart of zorgpasje. Kunt u het echt niet vinden? Bel dan onze Klantenservice op (0592) 34 93 45. Naar Mijn Unive

Activeren – De link in de e-mail werkt niet

Uit veiligheidsoverwegingen is de link slechts 2 uur actief. Heeft u het account niet binnen deze tijd bevestigd? Dan moet u zich opnieuw aanmelden.​

Activeren – Ik heb geen e-mail ontvangen

​Controleert u eerst de spambox in uw e-mailaccount. Als de mail ook niet hierin staat, heeft u mogelijk uw e-mailadres verkeerd gespeld en moet u zich opnieuw aanmelden. Blijft u problemen houden? Bel dan onze Klantenservice op (0592) 34 93 45.​

Activeren – Waarom is een activeringslink nodig?

​Nadat u zich heeft aangemeld voor Mijn Univé, dient u Mijn Univé eenmalig te activeren. Om zeker te weten dat wij met u te maken hebben en niet met een willekeurige aanmelder, sturen wij u de activeringscode naar het door u opgegeven e-mailadres. Uit veiligheidsoverwegingen dus. Door in de mail op de activeringslink te klikken activeert u uw account. Vanaf dat moment heeft u voortaan uw eigen Mijn Univé. Naar Mijn Unive

Beveiliging - Zijn mijn gegevens op de site goed beveiligd?

​Univé heeft beveiliging hoog in het vaandel staan. Bij het versturen van uw persoonlijke gegevens van uw computer naar de Univé-site en andersom maken wij gebruik van het zogenaamde SSL-protocol. Hiermee is de lijn tussen uw computer en de Univé-site goed beveiligd. Hierdoor is het voor derden nagenoeg onmogelijk om uw gegevens te onderscheppen. U kunt zelf ook bijdragen aan de beveiliging van uw gegevens. Wanneer u uw wachtwoord voor Mijn Univé kiest, neem dan niet een voor de hand liggende combinatie (dus niet uw eigen naam of uw geboortedatum). Andere tips: vertel uw wachtwoord niet aan anderen, vergeet niet uw browservenster te sluiten en meld u af zodra u klaar bent op de Univé-site.​

Functionaliteiten - Wat kan ik met Mijn Univé?

​Mijn Univé is een persoonlijke, beschermde omgeving om uw Univé-verzekeringen 24 uur per dag online te beheren. Nadat u bent ingelogd, kunt u er eenvoudig uw persoonlijke gegevens inzien en heeft u online inzage in uw verzekeringsgegevens. Ook online uw verzekeringen wijzigen en een verhuizing doorgeven behoort tot de mogelijkheden.​

Inloggen – Ik kan niet inloggen met mijn oude gegevens.

​Heeft u in 2012 of eerder al toegang gehad tot Mijn Univé? Dan kunt u niet inloggen met uw oude gegevens. Meldt u zich dan opnieuw voor Mijn Univé aan.

Inloggen – Ik weet mijn inlognaam niet meer

Op het eerste scherm (het inlogscherm) van Mijn Univé dient u uw inlognaam en wachtwoord in te vullen. Uw inlognaam is uw e-mailadres.​​

Toegang - Heb ik ook toegang als ik niet meer verzekerd ben bij Univé?

Heeft u geen lopende Univé-verzekeringen meer, dan vervalt op termijn uw toegang tot Mijn Univé.

Verschil – Wat is het verschil tussen Mijn Univé en Mijn Univé Zorg?

​Zowel Mijn Univé als Mijn Univé Zorg zijn persoonlijke, beveiligde omgevingen waarin u uw verzekeringsgegevens online kunt inzien en beheren. Het grootste verschil:

  • Via Mijn Univé krijgt u de gegevens van al uw Univé-verzekeringen te zien en kunt u uw persoonlijke gegevens en verzekeringen wijzigen. U kunt inloggen met uw e-mailadres en een zelfgekozen wachtwoord. Uw zorgverzekering kunt u niet wijzigen in Mijn Univé; dit kan via Mijn Univé Zorg.
  • Via Mijn Univé Zorg heeft u toegang tot alleen de gegevens van uw Univé-zorgverzekering. Toegang krijgt u met uw DigiD, al dan niet in combinatie met een sms-code. (Deze laatste mogelijkheid moet u eenmalig aanvragen.) U kunt hier meer, zoals een verzekering wijzigen of een overzicht van uw declaraties of facturen inzien.
​​​

Wachtwoord – Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord vergeten ben?

​Op het eerste scherm (het inlogscherm) van Mijn Univé dient u uw inlognaam en wachtwoord in te vullen. Weet u uw wachtwoord niet meer, klik dan in dat scherm op de link ‘Uw wachtwoord vergeten?’. U kunt dan op een vervolgscherm uw e-mailadres invullen. Kort daarna krijgt u op dat e-mailadres een mailtje met een link waarmee u uw wachtwoord kunt wijzigen.​

Wijzigingen – Is een wijziging direct zichtbaar in Mijn Univé?

​Dat hangt ervan af. Wijzigingen in uw e-mailadres of telefoonnummer worden vrijwel direct verwerkt. Maar geeft u een wijziging door in uw adres of in een verzekering, dan zijn de nieuwe gegevens na 5 dagen zichtbaar. Die moeten eerst in het systeem worden verwerkt.​

ZEKUR – Staan de verzekeringen van ZEKUR ook in mijn verzekeringsoverzicht?

​In het verzekeringsoverzicht van Mijn Univé kunt u geen verzekeringen van ZEKUR terugvinden. Hiervoor kunt u terecht bij ZEKUR via klantenservice van ZEKUR​.

Zorgverzekering – Ik heb alleen een zorgverzekering. Moet ik dan een account voor Mijn Univé aanmaken?

​Nee, met alleen een zorgverzekering heeft u voldoende aan Mijn Univé Zorg. U logt in met uw DigiD, al dan niet in combinatie met een sms-code. (Deze laatste mogelijkheid moet u eenmalig aanvragen.) Vervolgens regelt u eenvoudig uw zorgzaken online.​​

Veelgestelde vragen Mijn Univé Zorg

Hier vindt u antwoord op de veelgestelde vragen over Mijn Univé Zorg

Adreswijziging - Kan ik in Mijn Univé Zorg mijn adres wijzigen?

Nee, dat is niet mogelijk. U dient uw adreswijziging aan ons door te geven. Dit kan bv. telefonisch via onze Klantenservice Zorg: 072 527 7595 (ma-vr 08:00 - 20:00 en za 09:00 - 13:00).

Beveiligd - Zijn mijn privégegevens in Mijn Univé Zorg goed beveiligd?

​Ja, u krijgt alleen toegang tot Mijn Univé Zorg via DigiD, een erkende en veilige methode. DigiD wordt ook gebruikt door de Belastingdienst, gemeenten en andere grote overheidsinstanties. Vanzelfsprekend gaan wij zorgvuldig met uw gegevens om. Veiligheid en vertrouwen staan bij ons voorop. Ook voor Mijn Univé Zorg geldt het privacybeleid van Univé.

Buitenland - Ik woon in het buitenland en heb een Univé-zorgverzekering. Hoe kan ik inloggen in Mijn Univé Zorg?

​U hebt hiervoor een DigiD nodig. Deze kunt u aanvragen en activeren bij de balies van een beperkt aantal Nederlandse gemeenten.  Lees meer op www.digid.nl

Declaraties - Kan ik mijn declaraties online indienen?

​Ja, u kunt bij Univé online declareren via Mijn Univé Zorg. U kunt ook uw declaraties online inzien.

DigiD inloggen - Waarom moet ik voor Mijn Univé Zorg inloggen met mijn DigiD?

Univé is wat de zorgverzekering betreft een organisatie die deels een overheidstaak uitvoert en daarbij het BurgerServiceNummer (BSN) in haar administratie moet gebruiken. Via DigiD stellen we uw identiteit vast.​
U kunt in Mijn Univé Zorg inloggen met uw DigiD. Maar het is nog veiliger via DigiD in combinatie met sms-code. Zo weten wij zeker dat u degene bent die de gegevens mag inzien. Daarmee zijn uw persoonlijke gegevens het best beveiligd. 
Wilt u een sms-functie aanvragen? Log in op Mijn DigiD en kies 'Extra sms-controle aanvragen'. U krijgt dan binnen 5 dagen een brief met activeringscode thuisgestuurd.

DigiD aanvragen - Hoe kan ik een DigiD aanvragen?

​Ga naar www.digid.nl en volg de stappen.

DigiD-gebruikersnaam - Ik ben mijn DigiD-gebruikersnaam vergeten. Wat nu?

​Univé en DigiD mogen vanwege veiligheidsredenen geen DigiD-gegevens aan u geven. Op de website van DigiD kunt u een nieuwe DigiD aanvragen.

DigiD-wachtwoord - Ik ben mijn DigiD-wachtwoord vergeten. Wat nu?

Univé en DigiD mogen vanwege veiligheidsredenen geen DigiD-gegevens aan u geven.
Hebt u de functie 'wachtwoordherstel' bij DigiD aangezet? Dan kunt u in Mijn DigiD een nieuw wachtwoord aanmaken. Hebt u geen wachtwoordherstel, dan kunt u op de website van Digid een nieuwe DigiD aanvragen.

Geen geldige klant - Ik krijg de melding dat ik geen geldige klant ben, terwijl ik toch klant ben.

​Misschien komt dit omdat u verzekerd bent via een volmacht. Dan kunt u geen gebruikmaken van Mijn Univé Zorg. Kunt u niet inloggen, maar hoort u wel toegang te hebben tot Mijn Univé Zorg? Neem dan contact met ons op, via (072) 527 75 95.

Functionaliteiten - Wat kan ik met Mijn Univé Zorg?

​Mijn Univé Zorg is een persoonlijke, beschermde online omgeving om uw Univé-zorgverzekering 24 uur per dag online te beheren. Nadat u met uw DigiD bent ingelogd, kunt u er eenvoudig uw verzekering wijzigen, uw berichten bekijken en  uw persoonlijke gegevens beheren.

Inloggen - Waarom kan ik niet inloggen?

​Op dit moment is er een kleine storing. Daardoor krijgt u geen melding te zien die aangeeft waarom u niet kunt inloggen. Mogelijk kunt u niet inloggen omdat u:

  • verzekerd bent via een volmacht,
  • geen zorgverzekering heeft bij Univé en/of
  • verkeerde inloggegevens heeft gebruikt.

Hoort u wel toegang te hebben tot Mijn Univé Zorg? Controleer dan uw DigiD en probeer het nog eens.

Oude gebruikersnaam - Kan ik mijn oude gebruikersnaam van Mijn Univé Zorg nog gebruiken?

​Nee, u kunt alleen nog maar met DigiD inloggen. We hebben hiervoor gekozen omdat dit een erg veilige inlogmethode is. U gebruikt uw DigiD bijvoorbeeld ook voor het doen van uw belastingaangifte.

Partner - Waarom kan mijn partner meer of minder in Mijn Univé Zorg regelen dan ik?

​Dat komt omdat de een verzekeringnemer is (de hoofdverzekerde op de polis) en de ander een medeverzekerde. Alleen verzekeringnemers kunnen gezinsleden bijschrijven en wijzigingen doorvoeren. De facturen en post gaan ook alleen naar de verzekeringnemer.

Zorgverzekering – Ik heb alleen een zorgverzekering. Moet ik dan een account voor Mijn Univé aanmaken?

​Nee, met alleen een zorgverzekering heeft u voldoende aan Mijn Univé Zorg. U logt in met uw DigiD, al dan niet in combinatie met een sms-code. (Deze laatste mogelijkheid moet u eenmalig aanvragen.) Vervolgens regelt u eenvoudig uw zorgzaken online.​​

DigiD met sms-code - Ik krijgt alleen de mogelijkheid om mét sms-code in te loggen. Hoe kan ik zonder sms-code inloggen?

​Dit kunt u eenvoudig zelf instellen. Ga hiervoor naar de website van DigiD en wijzig uw voorkeur inlogniveau van ‘Midden’ naar ‘Basis’. Dit doet u onder het tabblad ‘Inlogmethoden’.