

Ledenraadslid Ernst Olree
“Ik heb door mijn drukke werk bijna geen tijd om zelf op pad te gaan; maar luisteren kan ik heel goed.”
Wie is Ernst Olree?
“Ik woon in Berkel en Rodenrijs, een heel fijn dorp om te wonen, mooi centraal, niet ver van Rotterdam, niet ver van groen en natuur. Ik ben eigenaar van een speelgoedwinkel, van Intertoys. Mensen kennen mij hier als ‘het gezicht’ van de winkel, ik ben er zes dagen per week. Dat is volgens mij ook het voordeel van de lokale detailhandel, een vertrouwd gezicht.”
Waarom ben je lid van de Ledenraad geworden?
“Het leek me meteen leuk om eens met iets to-taal anders bezig te zijn. Eerlijk gezegd was ik helemaal niet van de verzekeringen, dat laat ik allemaal regelen, maar nu vind ik het wel leuk en leerzaam om een kijkje in de keuken te krijgen bij iets heel anders. Ik heb niet genoeg tijd om zelf actief op pad te gaan naar leden of naar een Clubhuis, maar luisteren kan ik natuurlijk wel. In de ledenraad heb ik zo op de achtergrond mijn inbreng.”
Wat is voor jou het leukste, mooiste of meest memorabele moment als lid van de Ledenraad?
“Toch wel de fusie waar Univé Het Groene Hart uit is ontstaan. Dat was wel even een dingetje. Het is uitvoerig en langdurig voorbereid. Er is goed over nagedacht door de directie en het is weloverwogen gedaan.”
Andere maatschappelijke activiteiten?
“Op het moment gaat alle aandacht naar de winkel. Zeker na de coronadip, toen we tijdelijk in zwaar weer zaten, moet alles wel blijven draaien!”
Wat trekt je aan in Univé Het Groene Hart?
“Ik houd wel van het coöperatieve, we proberen om het een beetje samen op te lossen. Niet dat afstandelijke. Als lid is het fijn dat je ook weet wie je voor je hebt. Bij grote banken is dat gevoel een beetje verdwenen. Ik ben net verhuisd, het regelen van de hypotheek was allemaal zo afstandelijk, wel heel erg zakelijk. Het maakt niet uit welke bank, dat heeft geen toegevoegde waarde meer. Bij verzekeringen is die keuze er gelukkig wel! Bij Univé komt er echt iemand persoonlijk langs; bij anderen gaat het soms allemaal digitaal, dan weet je nooit of je als klant te veel betaalt. Daar kom je dan te laat achter. Het voordeel van Univé: je ziet nog een gezicht.”
Het belangrijkste verschil tussen een verzekeraar met klanten en een verzekeraar met leden?
“Het contact! Je kunt altijd ergens naar binnen als je dat zou willen, om iemand te spreken. Of dat nou in Delft aan de balie is, of in een Clubhuis op een aantal plekken in onze regio. Dat is het grote verschil.”