Stel u voor: u bent op vakantie of staat op het punt om te vertrekken en er doet zich een natuurramp voor.
Dan wilt u maar al te graag weten wat uw reis- of uw annuleringsverzekering inhouden. Daarom vindt u hieronder meer informatie in de vorm van veelgestelde vragen.
Houd de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten
Op nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen vindt u de meest actuele informatie over het reisadvies in uw vakantieland. En bent u al op vakantie? Volg dan vooral ook de instructies van de lokale autoriteiten goed.
-
Eén van mijn boekingen van mijn samengestelde reis is door het natuurgeweld* uitgevallen en ik wil mijn vakantie afbreken. Ben ik hiervoor verzekerd?
-
Een vergoeding voor de gemiste dagen van uw vakantie is verzekerd als u een annuleringsverzekering bij ons heeft. Dat geldt als u minimaal twee losse boekingen heeft gedaan voorafgaand aan de reis. Dus als u bijvoorbeeld zelf uw vliegticket of uw vakantieverblijf los heeft geboekt.
Wij betalen dit alleen als het bedrijf waar u de boeking heeft gedaan deze kosten niet betaalt en ook niet voor vervanging zorgt en als daardoor de reis niet gemaakt of voortgezet kan worden.
* In deze situatie verstaan wij onder natuurgeweld: aardbeving, aardverschuiving, brand, storm, orkaan, sneeuw, mist, tsunami of vulkanische uitbarsting.
-
Ik ben met een auto aan het reizen en heb mijn vakantiebestemming later bereikt dan de bedoeling was. Krijg ik hiervoor een vergoeding?
-
Nee, u krijgt geen vergoeding voor een vertraging die u oploopt tijdens een reis met eigen vervoer.
-
Ik ben mijn spullen kwijtgeraakt/mijn spullen zijn beschadigd door natuurgeweld. Krijg ik deze kosten vergoed?
-
Ja, u heeft recht op vergoeding voor beschadigde en verloren bagage als u een reisverzekering bij ons heeft. De maximumvergoeding is afhankelijk van de dekking die u heeft gekozen.
-
Ik heb alleen een ticket voor openbaar vervoer gekocht. Krijg ik de annuleringskosten vergoed als bijvoorbeeld mijn vliegtuig of trein uitvalt door natuurgeweld?
-
Nee, dit is niet verzekerd. Neem contact op met uw vervoersorganisatie. Mogelijk biedt deze u een alternatief aan.
-
Ik heb een reis geboekt bij één reisorganisatie (pakketreis) en wil mijn vakantie afbreken. Heb ik recht op een vergoeding?
-
U kunt contact opnemen met uw reisorganisatie. Mogelijk biedt deze een oplossing of vergoedt deze uw annuleringskosten. Met uw reis- en/of annuleringsverzekering heeft u hiervoor geen dekking.
Heeft u een reis geboekt via een reisorganisator die verbonden is aan het Calamiteitenfonds en is de bijdrage aan het fonds al betaald? Dan is deze situatie mogelijk een calamiteit die onder het fonds valt. In dat geval krijgt u een vergoeding.
Het Calamiteitenfonds bepaalt of er sprake is van een calamiteit die onder het fonds valt. Meer informatie vindt u op: calamiteitenfonds.nl/veelgestelde-vragen
-
Ik heb op de heenreis met het openbaar vervoer vertraging opgelopen. Krijg ik hiervoor een vergoeding?
-
Neem hiervoor contact op met uw vervoerder. Krijgt u geen vergoeding van uw vervoerder en heeft u een annuleringsverzekering bij ons, dan geldt het volgende:
- Bedraagt de vertraging minder dan 8 uur
U krijgt dan geen vergoeding.
- Bedraagt de vertraging 8 uur of meer
U krijgt dan een vergoeding van maximaal de reissom voor 3 ongebruikte vakantiedagen.
Dit geldt ook als u vanuit Nederland naar uw vakantieadres bent vertrokken vanaf een vliegveld in het buitenland. Het maakt niet uit of u met het openbaar vervoer of met uw eigen auto hierheen bent gereisd.
-
Ik kan niet op de geplande datum terugreizen door het natuurgeweld. Zijn de extra reis- en verblijfkosten verzekerd die ik ter plaatse maak?
-
Als u een reisverzekering bij ons heeft, worden de extra reis- en verblijfkosten vergoed die u ter plaatse maakt. Voor verblijfkosten geldt een maximum van € 80,- per persoon per dag. En voor reiskosten geldt een maximum van € 100,- per persoon per reis. Extra reiskosten voor de terugreis naar huis betalen wij alleen als de vervoersmaatschappij geen alternatief biedt.
Neem voordat u kosten maakt eerst contact op met de Univé Alarmcentrale: +31 592 348 112.
-
Mijn vakantieverblijf heeft schade en deze kan ik niet meer gebruiken. Ben ik hiervoor verzekerd?
-
Betreft het schade door brand, explosie, storm, blikseminslag of overstroming? En heeft u een annuleringsverzekering bij ons? Dan kunt u de reis annuleren en krijgt u een vergoeding voor de gemiste dagen van uw vakantie.
-
Eén van mijn boekingen van mijn samengestelde reis is door het natuurgeweld* uitgevallen en ik wil mijn vakantie afbreken. Ben ik hiervoor verzekerd?
-
Een vergoeding voor de gemiste dagen van uw vakantie is verzekerd als u een annuleringsverzekering bij ons heeft. Dat geldt als u minimaal twee losse boekingen heeft gedaan voorafgaand aan de reis. Dus als u bijvoorbeeld zelf uw vliegticket of uw vakantieverblijf los heeft geboekt.
Wij betalen dit alleen als het bedrijf waar u de boeking heeft gedaan deze kosten niet betaalt en ook niet voor vervanging zorgt en als daardoor de reis niet gemaakt of voortgezet kan worden.
* In deze situatie verstaan wij onder natuurgeweld: aardbeving, aardverschuiving, brand, storm, orkaan, sneeuw, mist, tsunami of vulkanische uitbarsting.
-
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert niet te reizen (kleurcode oranje of rood) naar het land of gebied van mijn vakantiebestemming. Vanwege dit advies wil ik niet meer op reis. Vallen gemaakte kosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?
-
Nee, deze kosten zijn niet verzekerd op de annuleringsverzekering. Wel kan het zijn dat het Calamiteitenfonds hiervoor een vergoeding geeft. Neem hiervoor contact op met het bedrijf waar u de boeking heeft gedaan als dit is aangesloten bij het Calamiteitenfonds en de bijdrage hiervoor is betaald.
-
Ik ga mijn reis annuleren. Kan ik mijn kortlopende annuleringsverzekering opzeggen en premie terugkrijgen?
-
Nee, de annuleringsverzekering is al geldig op het moment van afsluiten van de verzekering. Een deel van het risico is dus al gelopen. U krijgt de door u betaalde premie niet terug.
-
Ik ga mijn reis annuleren. Kan ik mijn kortlopende reisverzekering opzeggen en premie terugkrijgen?
-
Ja, als u nog thuis bent, kunt u uw kortlopende reisverzekering opzeggen. U krijgt dan uw betaalde premie terug. Gaat het om een combinatie van een kortlopende reis- en een annuleringsverzekering, dan ontvangt u alleen de premie voor uw kortlopende reisverzekering terug.
-
Ik heb alleen een ticket voor openbaar vervoer gekocht. Krijg ik de annuleringskosten vergoed als bijvoorbeeld mijn vliegtuig of trein uitvalt door natuurgeweld?
-
Nee, dit is niet verzekerd. Neem contact op met uw vervoersorganisatie. Mogelijk biedt deze u een alternatief aan.
-
Ik heb een reis geboekt bij één reisorganisatie (pakketreis) en wil mijn vakantie annuleren. Heb ik recht op een vergoeding?
-
U kunt contact opnemen met uw reisorganisatie. Mogelijk biedt deze een oplossing of vergoedt deze uw annuleringskosten. Met uw reis- en/of annuleringsverzekering heeft u hiervoor geen dekking.
Heeft u een reis geboekt via een reisorganisator die verbonden is aan het Calamiteitenfonds en is de bijdrage aan het fonds al betaald? Dan is deze situatie mogelijk een calamiteit die onder het fonds valt. In dat geval krijgt u een vergoeding.
Het Calamiteitenfonds bepaalt of u een vergoeding krijgt. Meer informatie vindt u op: calamiteitenfonds.nl/veelgestelde-vragen
-
Mijn vakantieverblijf heeft schade en deze kan ik niet meer gebruiken. Ben ik hiervoor verzekerd?
-
Betreft het schade door brand, explosie, storm, blikseminslag of overstroming? En heeft u een annuleringsverzekering bij ons? Dan kunt u de reis annuleren en krijgt u de annuleringskosten vergoed.