Veelgestelde vragen over de Holland Norway Lines
Op 30 augustus 2023 werd bekend dat Holland Norway Lines in financiële problemen verkeert. Het enige schip van het bedrijf vaart voorlopig niet. Op deze pagina vindt u antwoorden op de meestgestelde vragen over uw reisverzekering. Kijk op de website van Holland Norway Lines voor de actuele informatie over deze situatie.
De Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) beschermt reizigers bij financiële problemen van aangesloten reisorganisaties. Gaat een reisorganisatie failliet? Of doen ze een melding van financieel onvermogen bij de SGR? Dan krijgen reizigers die nog niet vertrokken zijn de kosten vergoed uit het garantiefonds van de SGR. Holland Norway Lines BV is niet aangesloten bij de SGR.
De dochteronderneming HNL Travel BV is daarentegen wel aangesloten bij de SGR. Via deze onderneming zijn alleen pakketten geboekt: overtochten met hotelovernachtingen. Heeft u dus een pakket geboekt op de website van Holland Norway Lines? Dan kunt u bij faillissement of melding van financieel onvermogen wel uw kosten terugkrijgen via het garantiefonds. Heeft u alleen een reguliere bootticket gekocht of een minicruise? Dan komt u bij faillissement of melding van financieel onvermogen niet in aanmerking voor een vergoeding uit het garantiefonds.
Meer informatie hierover vindt u op de website van de SGR.
Op zowel de reis- als de annuleringsverzekering is geen dekking. Neem contact op met uw vervoersorganisatie of Holland Norway Lines. Mogelijk biedt één van deze partijen u een alternatief aan.
Nee, de annuleringsverzekering is al geldig op het moment van afsluiten van de verzekering. Een deel van het risico is dus al gelopen. U krijgt de (door u) betaalde premie niet terug.
Ja, u kunt uw kortlopende reisverzekering opzeggen. U krijgt uw betaalde premie terug. Gaat dit om een combinatie van een kortlopende reis- met annuleringsverzekering? Dan ontvangt u alleen de premie terug voor uw kortlopende reisverzekering.