Zorg

Voorkom een burn-out met mindfulness

Werk zoveel mogelijk thuis. Dat is al sinds maart het advies van de overheid aan miljoenen werkende Nederlanders. En dat advies lijkt ook niet op korte termijn te gaan veranderen. Thuiswerken heeft zo zijn voordelen: niet meer elke ochtend in de file, geen waterige kantoorkoffie meer en in je lunchpauze alvast de boodschappen doen.

Maar de voordelen wegen voor veel mensen inmiddels niet meer op tegen de nadelen. Uit onderzoek van het Nationaal Centrum Preventie Stress en Burn-out blijkt dat thuiswerken zorgt voor minder werkmotivatie en productiviteit. Veel mensen missen het sociale contact. Even een praatje met een klant, of dat praatje met die collega bij de koffieautomaat op maandagochtend. Het zorgt voor eenzaamheid en depressie en stress liggen op de loer. 

Het centrum concludeerde uit hun onderzoek dat voor de helft van de Nederlanders een burn-out binnen nu en een half jaar dreigt, als niet wordt ingegrepen. Toen hetzelfde onderzoek vorig jaar werd uitgevoerd, ging het om zeventien procent van de Nederlanders. Een flink verschil dus. 

Misschien merk je zelf ook wel dat het thuiswerken je steeds meer stress geeft. Of je nu juist alleen in je appartement zit en mensen om je heen mist, of gek wordt van de kinderen die door het huis rennen en vliegen terwijl je aan het werk bent. Gelukkig kun je zelf ingrijpen voordat het daadwerkelijk tot een burn-out komt, bijvoorbeeld met mindfulness. 

In een mindfulnesstraining leer je om beter om te gaan met stress en klachten, zoals slecht slapen of ademhalingsproblemen. Ook bij Univé zien we dat mindfulnesstrainingen steeds vaker gebruikt worden. Vanuit je aanvullende zorgverzekering krijg je bij ons dan ook een vergoeding tot € 350 per jaar voor mindfulness, omdat we het belangrijk vinden dat jij je goed voelt.  

Deel dit bericht:

Redactie

De blogredactie van Univé deelt tips en adviezen over voorkomen en beperken. Zakelijk en particulier.