Onderweg

Voor het eerst op een e-bike? Da’s wel even anders.

Vrouw op een e-bike

Je kent vast wel iemand die een elektrische fiets heeft. Heb je wel eens de kans gehad om op zo’n e-bike te rijden? Met je bijna-levenslange fietservaring denk je misschien: ‘Dat doe ik wel even.’ Maar een e-bike reageert vaak anders dan een ‘gewone’ fiets. Het is echt een kwestie van wennen.

Op- en afstappen

Het begint al met het opstappen. Het klinkt misschien vreemd, maar veel ongelukken met e-bikes gebeuren juist dan. Omdat veel e-bikers de trapondersteuning niet ‘uit’ of niet ‘laag’ hebben staan als ze willen opstappen. Met als gevolg dat het ding er zomaar met ze vandoor gaat. En ook aan het eind van de rit gaat het regelmatig mis. Want nogal wat mensen stappen van hun e-bike af terwijl die nog wat snelheid heeft. Niet echt handig natuurlijk.

Noodstop op de elektrische fiets

Maar oorzaak nummer 1 van ongelukken met elektrische fietsen is de noodstop. Bij een noodstop moet je snel met beide benen op de grond kunnen staan. En daarvóór moet je al keihard hebben geremd of de trapondersteuning al hebben uitgeschakeld. Als je op dat moment met een hoge snelheid rijdt, is dat niet zo eenvoudig. Bovendien is een e-bike zwaarder dus minder handelbaar. Alleen dát is al een reden om je snelheid te matigen.

Fietsgemak met een e-bike

Natuurlijk kun je je op een e-bike King of the road voelen, zeker als je een leeg fietspad voor je hebt. Want je hoeft je bijna niet in te spannen en toch schiet je lekker op. Maar helaas heb je bijna nooit de hele weg voor jezelf. Daarom moet je je sociaal gedragen. Misschien nog wel verantwoorder dan ‘gewone’ fietsers.

Denk aan de ‘gewone’ fietsers

Nu gewone en elektrische fietsen door elkaar heen rijden, is het fietsverkeer een stuk onoverzichtelijker geworden. Want ga maar na. Zie jij direct met welke snelheid die andere fiets daar komt aanrijden? Da’s moeilijk in te schatten. Vooral omdat een elektrische fiets van veraf er ongeveer hetzelfde uitziet als een gewone fiets. Daarnaast heeft een e-biker waarschijnlijk niet eens meer in de gaten dat hij veel sneller gaat dan al die andere fietsers. Daarom is het goed om je als e-biker regelmatig te verplaatsen in een ‘gewone’ fietser. Want voor die anderen kan jouw snelheid heel verraderlijk zijn.

Tot slot een paar rijtips

  • Kijk ver vooruit om verrassingen zoals paaltjes en drempels te voorkomen.
  • Laat je e-bike uitrollen als je een stoplicht, kruising, rotonde of scherpe bocht ziet opdoemen. En ook als er veel fietsers bij elkaar rijden.
  • Geef je e-bike pas weer ‘gas’ als de kust veilig is.

En dat je in het verkeer niet mag appen en bellen? Dat weet je als het goed is allang. Kost je trouwens € 97,- per keer. Zonde van het geld.

Deel dit bericht:

Redactie

De blogredactie van Univé deelt tips en adviezen over voorkomen en beperken. Zakelijk en particulier.