Zorg

Thuis sporten? Zo voorkom je blessures

thuis sporten

Nu het sporten in verenigingsverband weer tijdelijk niet mag in de lockdown, zoeken veel mensen naar manieren om thuis te sporten. Goed idee! Wij geven je graag wat nuttige tips om te voorkomen dat je geblesseerd raakt bij het fietsen of hardlopen.

Je kunt thuis allerlei oefeningen doen om toch te sporten. Daarvoor kun je bijvoorbeeld onze blogs lezen waarin Maria VerschoorMark Tuitert en Michel Mulder tips geven voor een goede work-out. De meeste mensen zullen echter (daarnaast) kiezen voor hardlopen en fietsen, want dit zijn de populairste individuele sporten. Als je het goed aanpakt, zijn dit inderdaad prima manieren om fit te blijven. 

Hardloopblessures voorkomen 

Laten we maar beginnen met de open deur: zorg voor een goede warming-up en cooling-down als je gaat hardlopen. De meeste blessures ontstaan namelijk doordat ongeoefende hardlopers te hard van stapel lopen. Geef je lichaam de kans om de spieren op te warmen en na het hardlopen alle afvalstoffen goed af te voeren. Begin rustig en bouw je tempo langzaam op. Plof niet meteen neer op de bank na het lopen, maar loop rustig uit en stretch je spieren. 

Hardloopschoenen op maat laten aanmeten is ook een goede manier om blessures te voorkomen. Standaard schoenen uit de winkel hoeven namelijk niet per se te passen bij jouw lichaam. Door een expert mee te laten denken, weet je zeker dat je op schoenen loopt die bij je passen. Zo voorkom je dat je spier- of gewrichtsblessures oploopt door verkeerd schoeisel. In deze lockdowntijd zijn de hardloopwinkels dicht, maar de experts denken via livechat op de website mee over jouw ideale schoenen.  

Fietsblessures voorkomen 

Het grote voordeel aan fietsen is dat je er niet snel blessures mee oploopt. Dit komt mede doordat we in Nederland ons hele leven al gewend zijn om te fietsen, dus het is niet nieuw voor ons lichaam. Let er wel op dat je niet ineens ontzettend veel extra kilometers maakt, want dan moet je lichaam natuurlijk wél wennen aan de inspanning. 

De beste manier om fietsblessures te voorkomen is zorgen dat je fiets goed is afgesteld op je lichaam. Als je zadel te laag afgesteld is, is de druk op je knieschijf veel groter dan wanneer hij hoger staat. Ook rugproblemen, de meest voorkomende fietsblessure, ontstaan vaak door een onjuiste afstelling van de fiets. Zorg er dus voor dat je een professional mee laat kijken en persoonlijk advies laat geven voordat je kilometers gaat maken. 

Toch een blessure opgelopen? 

Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat je een blessure oploopt tijdens het sporten. In dat geval is het goed om te weten dat je zorgverzekering alle spoedeisende hulp vergoedt. Fysiotherapie voor je revalidatie wordt deels door je aanvullende verzekering vergoed. 

Deel dit bericht:

Redactie

De blogredactie van Univé deelt tips en adviezen over voorkomen en beperken. Zakelijk en particulier.