Zorg

Stoppen met roken? Nu gaat het lukken!

Stoppen met roken is goed voor uw gezondheid en uw portemonnee. Dat weet u natuurlijk al lang. U weet misschien ook dat als u stopt, de kans op hart- en vaatziekten direct daalt. Na ongeveer vijf jaar is het risico hierop gelijk aan dat van niet-rokers. Maar wist u dat uw lichaam al na 24 uur zonder sigaret begint met het opruimen van alle gifstoffen? Na twee dagen zult u niet alleen lekkerder ruiken voor uw omgeving, maar kunt u ook zelf beter ruiken en proeven. En na drie tot vier dagen merkt u al dat u meer energie krijgt en minder snel buiten adem bent. Dat is snelle winst!
6 december 2017

Meer dan genoeg redenen om te stoppen toch? Maar zoals zoveel rokers, heeft u naast uw gezond verstand vast ook dat stemmetje in uw hoofd dat zegt: “Tsja, roken is nu eenmaal mijn zwakke plek.” Of: “Ik heb zoveel stress, stoppen met roken kan ik er echt niet bij hebben.” Ook veel gehoord: “Na een dag werken heb ik dat sigaretje echt verdiend.” En: “Een feestje zonder sigaret? Veel te ongezellig!” Allemaal smoesjes waarmee u, en u bent echt niet de enige, uzelf voor de gek houdt. Maar wat wel waar is: roken is een vreselijk hardnekkige verslaving.

Daarom is een nicotineverslaving hardnekkig

Het effect van nicotine op de hersenen is heel sterk. Het zorgt direct voor een aangenaam gevoel en angst en stress nemen af. Maar hoe meer u rookt, des te meer uw hersenen wennen aan de nicotine. Om dat prettige gevoel te houden, moet u dus steeds meer roken. En daarmee raken uw hersenen nog meer gewend. Als het effect van de sigaret is wegge-ebt, vraagt uw lichaam alweer om een nieuwe dosis. Dus eigenlijk rookt u telkens opnieuw om het effect van de afzwakkende vorige sigaret op te heffen. Best gek toch? Maar het betekent dat stoppen met roken voor de meesten van ons niet makkelijk is.  

 

Zo lukt stoppen wel!

Wat de reden voor u ook is om te stoppen, u hoeft het niet alleen te doen. U kunt vragen aan familie of vrienden of zij u steunen. Er zijn handige apps die u online bijstaan. Nicotinepleisters of –kauwgom kunnen de ontwenningsverschijnselen verminderen. En uw huisarts kan u verwijzen naar een stoppen-met-roken programma, waarbij u begeleiding krijgt van een (telefonische) coach of therapeut. Wist u dat de basisverzekering van Univé deze programma’s vergoedt? Ze vallen niet onder uw eigen risico. Dus wacht niet tot morgen, neem uw besluit vandaag!

Meer informatie en tips over stoppen met roken vindt u op www.kwf.nl/preventie, in de brochure Stoppen met roken, willen en kunnen en op www.hartstichting.nl/voordelen.

Meer over de vergoeding van stoppen-met-roken programma’s vindt u op https://www.unive.nl/zorgverzekering/stoppen-met-roken.

 

Deel dit bericht:

Redactie

De blogredactie van Univé deelt tips en adviezen over voorkomen en beperken. Zakelijk en particulier.