Ondernemen

Je eigen bedrijf starten: onderzoek en voorbereiding

Bedrijf starten onderzoek en voorbereiding

Met bijna 2 miljoen ondernemers in Nederland zou je denken dat het starten van een eigen bedrijf een koud kunstje is. Als zij het allemaal kunnen, waarom jij dan niet? Toch komt er veel kijken bij het starten van je eigen bedrijf. Wat precies, dat leggen we in een serie informatieve artikelen uit. Dit keer: onderzoek en voorbereiding.

Je hebt er nog eens een nachtje over geslapen. Er met vrienden en familie over gepraat en er nog een paar extra nachten over geslapen. En nu weet je het zeker: je gaat voor jezelf beginnen. Maar waar begin je eigenlijk precies aan? En hoe zorg je dat je dat zo goed mogelijk doet?

1. Drink veel koffie

Niet alleen om lange dagen te kunnen maken, maar vooral om andere ondernemers te spreken. Begin eens in je eigen netwerk en kijk welke ondernemers je kent. Nodig ze eens uit voor een kop koffie of een lunch en geef aan dat je ze graag wat vragen wilt stellen. Wees niet bang om ze lastig te vallen, veel ondernemers vertellen graag over hun bedrijf!

En het mooiste: ze weten vaak ook precies wat ze anders zouden doen als ze weer opnieuw konden beginnen. Wijze lessen waar jij van profiteert. Bovendien kunnen ze je vaak weer voorstellen aan andere ondernemers. En kijk, zo begint je netwerk vanzelf te groeien.

2. Onderzoek de markt

Met een goed idee en een paar wijze lessen op zak is het tijd voor de volgende stap: marktonderzoek. Want hoe briljant jouw idee ook is, het is nog maar de vraag of de wereld er wel op zit te wachten. Hoe dat marktonderzoek er precies uitziet, verschilt per product of dienst. Maar over het algemeen onderzoek je de volgende vragen:

●    Hoe ziet de branche eruit?
Zijn er bijvoorbeeld veel eenmanszaken actief of bestaat deze juist uit grote bedrijven? Hoe staat het ervoor qua technologie en innovatie? Lees je goed in en vorm een zo compleet mogelijk beeld van je toekomstige branche. Zo ontdek je welke plek jij in kunt nemen en welke kansen er voor je liggen.

●    Wie zijn je klanten?
Klanten komen niet vanzelf, dus die moet je via de juiste marketingkanalen bereiken. Hoe beter je je potentiële klant kent, hoe effectiever je deze kunt benaderen. Denk aan kenmerken als leeftijd, inkomen en sociale status, maar ook aan gedrag. Oriënteert iemand zich vooral online of juist ook offline? Hoe completer het plaatje, hoe beter jij je klanten kunt bereiken.

●    Wie zijn je concurrenten?
Meestal ben je niet de enige met een goed idee. Je zult dus altijd te maken hebben met concurrenten. Deze zijn ook een flink onderzoek waard. Dat helpt je om te bepalen waar jouw onderscheidend vermogen ligt. En dat zijn weer belangrijke punten om je klanten mee te overtuigen.

3. Maak een plan

Overzicht is belangrijk voor een ondernemer, zeker als je net begint met je bedrijf. Daarom is het verstandig om voor jezelf een plan op te stellen. Daarmee breng je zowel de grote als de kleinere lijnen in kaart.

Wanneer noem je je nieuwe bedrijf bijvoorbeeld een succes? En welke stappen zijn er nodig om dat te realiseren? Die vragen geven je al een goed beginpunt voor je plan, waarbij er vanzelf nog meer vragen naar boven komen. Hiermee kun je een planning maken en prioriteiten stellen.

Heb je investeerders nodig? Dan zul je ook nog een financieel plan moeten opstellen. Hiermee laat je zien welke kosten en opbrengsten je verwacht. Je gaat uitgebreid in op je businessmodel en laat tot in detail zien hoe het totale financiële plaatje er volgens jou uitziet.

Op naar de volgende stap!

Zoals je ziet, kost deze voorbereidende fase behoorlijk wat tijd. Maar je legt daarmee wel een stevige basis om op verder te bouwen. Een van de eerste stappen die je hierna neemt, is het kiezen van de juiste rechtsvorm. In het volgende artikel helpen we je om die keuze te maken.

Deel dit bericht:

Redactie

De blogredactie van Univé deelt tips en adviezen over voorkomen en beperken. Zakelijk en particulier.