Vrije-tijd

‘Ik ga meer bewegen!’

‘Ik ga meer bewegen!’

Op het lijstje van goede voornemens staat ‘meer bewegen’ altijd standaard hoog genoteerd. Logisch, want door te sporten word je fitter en verlies je kilo’s. Maar hoe blijf je het hele jaar door gemotiveerd om je sportdoelen te bereiken? Check onze tips die je helpen bij het volhouden van je goede voornemens. 

Stel realistisch doelen op

Sporten vergt vaak veel discipline. Kies daarom een sport die je echt leuk vindt om te doen, zo haak je minder snel af. Ga bovendien niet te fanatiek van start. Begin met één of twee keer keer in de week te sporten. Gaat dit goed? Dan kun je je sportroutine verder uitbreiden. 

Zet sport in je agenda

Om je goede voornemen vol te houden, is het goed om sport als een vast onderdeel in je agenda op te nemen. Zorg dat je op vaste tijden in de week sport, en voor je het weet, wordt het een routine. 

Zoek een sportmaatje

Door samen met iemand te sporten, blijf je minder snel op de bank zitten. Spreek een vast moment af in de week waarop je samen gaat sporten. Heb je een keer geen zin om te gaan, dan is je sportmaatje een goede stok achter de deur om juist wel te gaan. Bovendien is samen sporten een stuk gezelliger.

Beloon jezelf als het sporten goed gaat

Is je sportdoel bijvoorbeeld om tien kilo af te vallen? En ben je na een maand inderdaad wat kilo's kwijt?  Beloon jezelf dan met iets leuks. Koop bijvoorbeeld een nieuw kledingstuk of ga iets leuks doen met een vriend(in). De beloning hoeft niet groot te zijn, het gaat om het idee.

Zorg voor afwisseling tijdens het sporten

Het volhouden van sporten is niet altijd gemakkelijk. Zorg daarom voor afwisseling in je trainingschema en ga niet iedere keer dezelfde oefeningen doen.  Zo houd je het sporten langer vol en blijft het leuk. Je kunt ook steeds een stapje verder gaan en je oefeningen moeilijker maken. Als je zwaarder traint, gaat je conditie vooruit en zul je zien dat sporten je steeds makkelijker afgaat. Dit geeft uiteraard ook extra motivatie om verder te gaan.

Iedereen heeft weleens een dipje

Heb je een week waarin het gewoonweg niet lukt om te sporten? Gooi je goede voornemen dan niet overboord. Maar ga verder waar je bent gebleven. Iedereen heeft weleens een dipje. Het duurt trouwens gemiddeld een maand of drie voordat een activiteit ook echt een routine is geworden.

Blessures door sporten

Helaas kan er op de sportvloer wel het een en ander mis gaan. Ieder jaar lopen miljoenen mensen een blessure op. De meest risicovolle sporten zijn: veldvoetbal, hardlopen, fitness en tennis. Sportletsel kan door een acute blessure ontstaan of zich geleidelijk vormen. Een deel van de blessures is te wijten aan verkeerd schoeisel of onvoldoende bescherming. Maar letsel ontstaat ook door een slechte voorbereiding. Als je jaren niet hebt gesport, kun je niet zomaar weer vol van start gaan. Je spieren moeten dan eerst sterker worden. Ook met een goede warming-up en cooling-down kun je uit de gevarenzone blijven.

Meer tips over het voorkomen van blessures als je weer gaat sporten vind je op de website voorkomblessures.veiligheid.nl.

Deel dit bericht:

Redactie

De blogredactie van Univé deelt tips en adviezen over voorkomen en beperken. Zakelijk en particulier.