Zorg

Hoeveel vocht moet je dagelijks drinken?

Hoeveel vocht moet je dagelijks drinken?

We weten het eigenlijk allemaal: per dag moet je zeker 1,5 tot 2 liter water drinken. Helemaal als het warm is natuurlijk. Maar toch lukt dit lang niet iedereen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ongeveer 1/3 van de Nederlanders te weinig drinkt. Hoe zorg je dat je wel genoeg drinkt?

Waarom moet je veel drinken?

Vocht is nodig om voedingsstoffen op te nemen in de dikke darm, maar ook om voedings- en afvalstoffen door het bloed te vervoeren. Bovendien regelt het ook de lichaamstemperatuur. Door te eten krijg je ook vocht binnen, maar het belangrijkste is om genoeg te drinken.

1,5 tot 2 liter vocht per dag

Om aan die hoeveelheid te komen hoef je niet alleen water te drinken. Frisdrank, koffie, thee en alcohol tellen ook mee. Alleen zijn die laatste paar niet allemaal even goed voor je.

Dat teveel koffie en alcohol niet goed voor je zijn spreekt voor zich. Frisdrank is met al die suiker ook geen ideale keuze. Thee zorgt er weer voor dat je vaker naar het toilet moet en dus ook veel vocht verliest.

Wanneer heb je meer vocht nodig?

In een aantal situaties heb je meer vocht nodig dan normaal, omdat het lichaam meer vocht verliest:

  • Als je zwanger bent
  • Als je borstvoeding geeft.
  • Als het erg warm is
  • Als je sport
  • Als je veel zout eet
  • Als je veel alcohol drinkt
  • Als je diarree hebt of overgeeft

Bovendien hebben kwetsbare groepen extra aandacht nodig bij warm weer. Bij ouderen werken de nieren bijvoorbeeld minder goed. Het is daarom belangrijk dat zij extra drinken, helemaal als er ook nog problemen spelen zoals incontinentie.

Hoe merk je dat je te weinig drinkt?

Als je te weinig drinkt krijgt je vanzelf dorst. Als je dan iets drinkt is er weinig aan de hand. Bij lichte tot matige uitdroging merk je naast dorst ook nog de volgende symptomen:

  • je zweet minder
  • je urine is donkerder
  • je mond is droog
  • je voelt je suf of zwak

Is iemand daarnaast ook nog verward, dan kan er sprake zijn van ernstige uitdroging. Voor teveel drinken hoef je trouwens niet zo snel bang te zijn. Hou er wel rekening mee dat je nieren maximaal 1 liter vocht per uur kunnen verwerken.

Hoe zorg je dat je genoeg drinkt?

Zoals gezegd komt lang niet iedereen aan die aanbevolen 2 liter water per dag. We denken er simpelweg vaak niet aan. Maar hoe zorg je er nu voor dat je toch genoeg drinkt? Deze tips helpen je op weg:

  1. Neem overdag een hervulbaar flesje water met je mee
  2. Zet bij elke maaltijd standaard een glas of karaf water op tafel
  3. Drink gelijk een glas water bij het handenwassen na toiletbezoek
  4. Gebruik een app om je vochtinname bij te houden
  5. Eet voedsel met veel vocht, zoals komkommers, watermeloen, etc.
  6. Drink na elk glas alcohol ook een glas water

Zo wordt het veel makkelijker om elke dag genoeg te drinken!

Deel dit bericht:

Redactie

De blogredactie van Univé deelt tips en adviezen over voorkomen en beperken. Zakelijk en particulier.