Vrije-tijd

5 dingen die je kunt eten en drinken om je huid te beschermen tegen de zon

Groep vrienden eet watermeloen

Voordat je de zon in gaat, is het belangrijk om jezelf goed in te smeren. Maar een laag zonnebrandcrème is niet het enige wat je kunt doen om je huid tegen de zon te beschermen. De juiste voeding helpt je lichaam ook om je huid veilig te weren tegen de zon. We geven je 5 tips!

Tomaten

Tomaten bevatten een krachtige antioxidant die je huid helpt te beschermen tegen de zon. Vooral bewerkte tomaatproducten, zoals tomatenpuree en tomatenpasta doen het goed. Combineer je tomaten met gezonde vetten, zoals olijfolie? Dan ben je helemaal goed bezig! Ook olijfolie heeft namelijk een beschermende werking.

Chocolade

Jazeker, ook chocolade beschermt je huid tegen de zon. Zorg er wel voor dat je chocolade eet met minimaal 70% cacao. Daarnaast is je chocoladereep mee naar het strand nemen natuurlijk ook niet optimaal omdat het in de warmte snel smelt. Eet daarom een stukje chocolade voordat je de zon in gaat.

Watermeloen

Chocola is niet zo handig voor mee naar het strand, maar een paar partjes verfrissende watermeloen kunnen prima mee. Ook watermeloen helpt je huid beschermen tegen de zon, dankzij lycopeen en bètacaroteen. Watermeloen is dus een goed en gezond alternatief voor die reep chocola.

Vette vis

In vis zitten veel goede omega-3-vetzuren, selenium en proteïnen. Allemaal stofjes die helpen om je huid snel te laten herstellen van de warme zon. En je kunt vis op allerlei manieren consumeren. Wat dacht je  bijvoorbeeld van sardientjes, makreel of zalm? Vissoorten waarvan je op allerlei manieren een lekkere maaltijd kunt maken. Of het nou in een salade of op de barbecue is.

Groene thee

Met warm weer heb je misschien helemaal geen behoefte aan een hete kop thee, maar toch is dit hartstikke goed voor je. Met name groene thee helpt dankzij de antioxidanten om huidkanker te voorkomen. Je kunt het beste twee tot zes kopjes per dag drinken. En het klinkt misschien gek, maar door het drinken van lauwe tot warme thee koel je sneller af dan wanneer je ijskoud water drinkt.

Let op: ook al zou je de hele dag watermeloen en chocola eten en groene thee drinken, goed insmeren blijft ontzettend belangrijk. Met voeding bescherm je jezelf slechts met een factor 2 of 3, dus insmeren met de factor blijft nog steeds broodnodig. Kijk op de website van KWF om te kijken welke factor zonnebrand bij jouw huidtype past.

Als eerste op de hoogte van de zorgpremie voor 2020? Meld u nu aan voor de Zorgpremiealert

Deel dit bericht:

Redactie

De blogredactie van Univé deelt tips en adviezen over voorkomen en beperken. Zakelijk en particulier.