Zorg

Voorkom diabetes type 2 met een gezonde leefstijl

diabetes type 2 voorkomen met een gezonde leefstijl

Ruim 1 miljoen Nederlanders hebben diabetes type 2 oftewel suikerziekte. En ieder jaar komen hier 65.000 nieuwe patiënten bij. De oorzaak van diabetes type 2 is in veel gevallen een ongezonde leefstijl. Denk aan: weinig beweging, ongezond eten, overgewicht en roken. Door je leefstijl te veranderen kun je diabetes type 2 in veel gevallen voorkomen en zelfs omkeren.

Hoe krijg je diabetes?


Er zijn twee soorten suikerziekte: diabetes type 1 en 2. Bij diabetes type 1 maakt je alvleesklier geen insuline meer aan. Heb je deze vorm van diabetes dan moet je elke dag je bloedsuiker meten en zelf je insuline toedienen. Diabetes type 1 is helaas nog niet te genezen. Heb je diabetes type 2, dan maakt je lichaam wel insuline aan, maar reageert je lichaam slecht op het hormoon.

9 op de 10 mensen met suikerziekte heeft diabetes type 2. Vroeger werd deze vorm van diabetes ook wel ‘ouderdomssuiker’ genoemd, maar tegenwoordig zijn er ook veel jonge mensen die deze chronische ziekte krijgen. Een aantal oorzaken zijn: erfelijkheid, ongezond eten, overgewicht, weinig beweging, roken en alcohol.

Hoe herken je diabetes?

Sommige mensen hebben jarenlang suikerziekte zonder het door te hebben. Ze zijn futloos en voelen zich vaak vermoeid. Ga naar de huisarts als je de onderstaande klachten hebt.

Symptomen diabetes type 2:

  • Je hebt veel dorst en je moet vaak plassen
  • Je voelt je moe
  • Je verliest gewicht
  • Je ziet wazig of dubbel
  • Je hebt wondjes die slecht genezen
  • Je adem ruikt naar aceton
  • Je hebt last van terugkerende infecties

Hoe kun je diabetes type 2 voorkomen?


Je kunt diabetes type 2 voorkomen door een gezonde leefstijl. Met genoeg beweging, gezond eten en door niet te roken, kom je al een heel eind. Het risico op diabetes is dan al de helft minder. Maar ook een gezond gewicht is erg belangrijk.

Kun je genezen van diabetes type 2?

Er is nog geen medicijn om diabetes type  1 en 2 te genezen. Maar heb je diabetes type 2 en gebruik je medicijnen? Dan kun je door je leefstijl aan te passen deels je medicijngebruik verminderen of zelfs medicijnvrij door het leven gaan. Check hieronder de tips voor een gezondere leefstijl.

Probeer af te vallen

Bij overgewicht krijgt het lichaam namelijk moeite om de bloedsuiker in balans te houden en reageert het minder goed op insuline. Dat kan leiden tot diabetes.  Door een paar kilo kwijt te raken, kun je vaak al veel bereiken. Ook als je al een verhoogde bloedsuiker hebt, kun je op die manier suikerziekte vaak nog voorkomen.

Gezond eten
Probeer minder koolhydraten en suikers te eten. En kies bij pasta, brood en rijst voor volkoren producten. Hierin zitten veel vezels, waardoor de bloedsuikerspiegel langzamer en minder stijgt.
En heb je zin in een tussendoortje? Kies dan voor een gezonde variant.

Zorg voor voldoende beweging
Voor een gezonde leefstijl moet je elke dag minimaal een half uur in beweging zijn.  Ga bijvoorbeeld op de fiets naar je werk en neem eens vaker de trap. Wil je afvallen? Zorg er dan voor dat je een uur per dag beweegt. Heb je al diabetes 2? Ook dan is beweging erg belangrijk. Het zorgt ervoor dat je bloedsuiker stabiel blijft.

Roken en suikerziekte
Iedereen weet dat roken ongezond is. Maar wist je dat de kans op suikerziekte twee keer zo groot is als je rookt? Je lichaam reageert dan namelijk niet meer goed op insuline, waardoor het bloedsuiker te hoog wordt en de kans op suikerziekte toeneemt.

Daarnaast zorgt roken ervoor dat het vet in je lichaam anders wordt opgeslagen. Bij rokers zit het vet voornamelijk bij de buik. En door dit buikvet heb je ook meer kans op diabetes. Wil je stoppen met roken? Check dan ons blog over stoppen met roken met behulp van apps.


Leefstijlprogramma ‘Keer Diabetes 2 Om’

Heb je diabetes type 2 en gebruik je medicijnen? Door middel van een leefstijlprogramma kun je je situatie drastisch verbeteren. Voor Univé-leden in Noord-Holland bieden wij het programma ‘Keer Diabetes 2 om’ van Voeding Leeft aan. Daar ga je onder leiding van een gespecialiseerd team (arts, coach, diëtist) 6 maanden aan de slag om je leefstijl te wijzigen. Voeding, beweging, slaap en ontspanning worden tijdens het programma ingezet als medicijn.

En met succes. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat 92% van de deelnemers aan Keer Diabetes2 Om hun diabetes geheel of gedeeltelijk omkeren. 72% van de deelnemers gebruikt minder of geen diabetesmedicatie meer. Bovendien zijn de deelnemers gemiddeld 8 kilo afgevallen en zitten ze beter in hun vel. ‘Keer Diabetes 2 Om’ wordt door de Univé zorgverzekering vergoed.

Wil je meer informatie? Univé organiseert gezamenlijk met ‘Keer Diabetes2 Om’ het hele jaar door vrijblijvende en gratis informatiebijeenkomsten in Noord-Holland over het programma. 

Woon je in een andere regio en wil je ook meedoen aan een leefstijlprogramma? Vraag dan je huisarts om meer informatie voor een leefstijlprogramma bij jou in de buurt.  

 

 

Deel dit bericht:

Redactie

De blogredactie van Univé deelt tips en adviezen over voorkomen en beperken. Zakelijk en particulier.