Wonen

De webshop betaalt mijn geld niet terug. Wat nu?

webshop betaalt mijn geld niet terug

Nederlanders zijn gek op online shoppen. Ruim 11,5 miljoen mensen shopt online en dit aantal neemt nog steeds toe. En daarmee ook het aantal keren dat het niet goed gaat. Niet geleverde producten, artikelen die niet overeenkomen met de beschrijving of geen geld terug bij een retour zijn problemen die je misschien wel herkent.

Hulp inschakelen van een jurist

Meestal lukt het om met de verkoper tot een oplossing te komen, maar in sommige gevallen ook niet. Het is dan fijn om terug te kunnen vallen op een jurist via je rechtsbijstandverzekering. Gek genoeg slaagt een jurist er vaak in om bepaalde deuren te openen die voor ons als consument gesloten blijven. Zo ook bij Barbara.

Laptop retour naar webshop

Barbara vertelt: ‘Ik heb online een MacBook gekocht. Na ontvangst heb ik hem kort even uitgeprobeerd. Hoewel ik het niet had verwacht, bleek dit MacBook toch niet geschikt voor mij. Ik heb hem de volgende dag alweer retour gestuurd.

Webwinkel accepteert retour niet

Maar tot mijn verbazing kreeg ik het aankoopbedrag niet terug. Ook niet nadat ik hierover meerdere keren heb gemaild met de webshop. Ik kwam tot de conclusie dat er niets anders op zat dan juridische hulp in te schakelen. Via mijn Univé-winkel ben ik in contact gekomen met Univé Rechtshulp en dezelfde dag belde de jurist mij al op.

Bescherming voor de internetklant

De Univé Rechtshulp jurist vertelt: ‘Bij veel internetaankopen – die vormen een deel van het zogenaamde ‘kopen op afstand’ – is de bescherming van de consument de laatste jaren gelukkig toegenomen. Frauduleuze bedrijven komen minder voor door regels waaraan webshops moeten voldoen. Verder is er ook nog in veel gevallen een zogenaamde ‘bedenktijd’ van veertien dagen, waarvan hier ook sprake is’.

Fluiten naar je geld

De jurist vervolgt zijn verhaal: ‘Uit de correspondentie van Barbara blijkt dat de winkel gezien heeft dat de MacBook gebruikt is. De winkel stelt dat voor retourneren, het artikel niet gebruikt mag zijn.’ Maar hoe moet je er dan achter komen of het product geschikt is? Het kan toch niet zo zijn dat Barbara kan fluiten naar haar geld, omdat ze de laptop één keer heeft opgestart? Consumenten mogen het product na ontvangst beoordelen in die mate als nodig is om de aard, kenmerken en de werking daarvan vast te kunnen stellen’.

De jurist schrijft een e-mail waarin hij vraagt de winkel te bewijzen dat Barbara de computer niet goed behandeld zou hebben. Mochten ze dat niet kunnen dan worden ze verzocht het aankoopbedrag over te maken op de rekening van Barbara.

Een stevige brief van de jurist

Maar helaas, een gewone e-mail werkt niet. Na nog een aantal e-mails heen en weer, schrijft de jurist een stevige brief met de boodschap dat als de winkel niet tot betaling overgaat, hij geen andere mogelijkheid ziet dan de gerechtelijke weg te bewandelen.

Gelukkig gaat het bedrijf daarna wel overstag en wordt binnen de gevraagde termijn het volledige aankoopbedrag op de rekening van Barbara overgemaakt.Barbara: ‘Ik ben erg blij dat het uiteindelijk is opgelost. En dat de jurist het is gelukt om mijn geld terug te krijgen. Inmiddels heb ik een andere laptop gekocht die helemaal aan mijn wensen voldoet.’

Rechtsbijstand kan van pas komen

Een juridisch conflict in het verkeer, met de buren op het werk of een webshop. Met de rechtsbijstandverzekering van Univé sta je er niet alleen voor. Al vanaf € 3,53 per maand. 

Rechtsbijstand zonder verzekering

Heb je al een juridisch conflict maar geen rechtsbijstandverzekering?  Met Rechtshulp on demand helpen wij je voor een vast bedrag met juridische hulp op maat.  

Deel dit bericht:

Redactie

De blogredactie van Univé deelt tips en adviezen over voorkomen en beperken. Zakelijk en particulier.