Ga naar inhoud

5 januari 2022Wonen

Bouwgarantie bij nieuwbouwwoning: hoe zit dat precies?

Stel dat je bij de bouw van je nieuwe woning een geschil krijgt met de aannemer. Hoe zit dat dan juridisch en welke stappen kun je ondernemen om je recht te halen? En wat heb je aan een bouwgarantie van Bouwgarant, SWK of Woningborg? En aan je rechtsbijstandsverzekering als er sprake is van (verborgen) gebreken na oplevering van je nieuwbouwhuis?

Om afspraken te maken over de bouw van je woning, werken de meeste aannemers met een aannemersovereenkomst. Daarin staat onder meer wat de werkzaamheden, de kosten en de duur van de bouw zijn. Maar ook wat jouw rechten en plichten én die van de aannemer zijn.

Wat is bouwgarantie?

Bouwgarantie, ook wel garantieregeling of waarborgregeling genoemd, is een soort van verzekering voor jou als kopende partij. Jij als koper stort 5% van de aanneemsom in depot bij een notaris. Als er problemen zijn met de oplevering of als je gebreken ontdekt, dan kun dat geld vasthouden. De aannemer loopt dan inkomsten mis als hij het probleem niet verhelpt. Een goede aannemersovereenkomst heeft een garantie- en waarborgregeling, bijvoorbeeld die van SWK, Woningborg of Bouwgarant.

Waar moet je op letten bij nieuwbouwcontracten: 4 tips

  1. Lees de aannemersovereenkomst goed door en teken pas als je echt akkoord bent.
  2. Laat de koopovereenkomst en de aannemersovereenkomst checken door een jurist. Heb je een rechtsbijstandsverzekering bij Univé dan kan dit kosteloos.
  3. Check of er een garantieregeling (van bijv. Woningborg, SWK of Bouwgarant) is opgenomen in het contract. Je staat dan sterker bij geschillen, omdat een commissie voor je bemiddelt.
  4. Check hoe ver de garantieregeling reikt. De aannemer is aansprakelijk voor de werkzaamheden van onderaannemers, maar bijvoorbeeld niet voor jouzelf ingeschakelde partijen die de keuken of de badkamer leveren.

Bouwgarantie bij geschillen: wat doe je in welke situatie?

Je hoopt natuurlijk dat de bouw van jouw droomhuis vlekkeloos verloopt, maar er kunnen tijdens de bouw allerlei problemen en conflicten ontstaan. Een garantieregeling van SWK, Woningborg of Bouwgarant kan dan een enorme hulp zijn. Wat moet je doen als er dingen misgaan tijdens de bouw of als de gemaakte afspraken met de aannemer worden geschonden?

De aannemer doet zijn werk niet (goed). Probeer het eerst goedschiks op te lossen. Streef zo lang mogelijk naar een goede verstandhouding en laat juristen en geschillencommissies er zo lang mogelijk buiten.

Lukt het niet om het goedschiks op te lossen? Stuur de aannemer een aangetekende brief of e-mail waarin je het probleem benoemt en aangeeft binnen hoeveel tijd het opgelost moeten zijn. Laat ook weten dat je indien nodig juridische stappen onderneemt. Als je een garantieregeling hebt, kun je de betreffende instantie nu inschakelen.

De aannemer gaat failliet tijdens de bouw. Ook in die situatie kun je terugvallen op de bouwgarantieregeling. Die kan voor jou bemiddelen of maatregelen treffen.

Niet betalen tijdens het conflict. Betaal de aannemer niet gedurende het conflict of alleen na schriftelijke toestemming van de waarborgende instantie.

Geen bouwgarantie? Een rechtsbijstandsverzekering is dan van extra groot belang

Niet in alle nieuwbouw-contracten is een garantieregeling opgenomen. Als dat voor jouw contract geldt, overweeg dan om een rechtsbijstandsverzekering met de dekking Consument en Wonen af te sluiten. Maak een afspraak met een Univé-adviseur bij jou in de buurt om je hierover te laten voorlichten.

Deel dit bericht