Onderweg

Autorijden in de bergen, zo doe je dat

autorijden in de bergen

Veel automobilisten voelen zich in de bergen weer even alsof ze net hun rijbewijs hebben. Niet zo gek, want het rijden is écht anders dan in ons vlakke Nederland. Samen met de experts van alarmcentrale VHD zetten we de beste tips op een rij om veilig in de bergen te rijden.

De juiste versnelling voor klimmen en dalen in de bergen

Bergwegen zijn niet alleen steil, vaak zijn ze ook behoorlijk bochtig. Dat kan best spannend zijn en het vraagt ook om een goede concentratie. Naar boven rijden is vaak geen probleem, al is het wel belangrijk dat je voldoende toeren maakt. Zuinig rijden in een laag toerental is hier dus niet het uitgangspunt.

Naar beneden rijden doe je in principe in dezelfde versnelling als omhoog. Schakel op tijd terug, zodat je kunt afremmen op de motor. Ga je dan nog te snel, dan rem je af door even stevig te remmen. Dat is beter dan de hele weg naar beneden steeds een beetje te remmen. Je loopt dan namelijk het risico dat de remmen oververhit raken.

Met een automaat in de bergen rijden

Heb je een automaat, dan is het verstandig om deze in de handmatige stand te zetten. Hierdoor kun je zelf de gewenste versnelling kiezen en zo veel mogelijk op de motor afremmen bij een afdaling. Ook voorkom je dat de auto bergop te snel doorschakelt naar een nieuwe versnelling.

Let extra goed op bij sneeuw en ijs 

Als het glad is op de weg, dus bij sneeuw en ijs, voer je alle handelingen veel rustiger uit dan normaal. Denk aan optrekken, remmen, sturen. Anticipeer goed op wat er op de weg gebeurt. Houd meer afstand zodat je genoeg tijd hebt om te remmen of uit te wijken. Ligt er heel veel sneeuw en is er nog niet geruimd? Dan is het misschien wel verstandiger om helemaal niet de weg op te gaan. Het risico is groot dat je vast komt te zitten. 

Sneeuwkettingen 

Op bepaalde wegen en op bepaalde momenten zijn sneeuwkettingen verplicht. Dit staat met borden aangegeven. Ligt er veel sneeuw en moet je de berg op? Twijfel niet en doe de sneeuwkettingen om. Zoek hiervoor op tijd een veilige plek. Wacht dus niet tot je al vast zit en het overige verkeer hindert. Een paar tips voor het gebruik van sneeuwkettingen: 

  • Oefen voor je op vakantie gaat thuis met het omleggen van de sneeuwkettingen.
  • Zorg dat je weet op welke wielen je de sneeuwkettingen moet leggen. Welke zijn de aangedreven wielen van je auto? Bij vierwielaandrijving leg je ze het beste om de voorwielen.
  • Hou een matje bij de hand, zodat je niet op je knieën in de sneeuw hoeft te zitten.
  • Neem dunne handschoenen mee.

Parkeren in de sneeuw  

Ben je op de plaats van bestemming aangekomen? Zorg ervoor dat je de auto niet in diepe sneeuw rijdt. Dit kan schade aan de voor- en onderzijde van je auto veroorzaken.

Verder nog een paar extra tips: 

  • Zet de auto het liefst niet op de handrem. Deze kan bij kou vastvriezen.
  • Smeer deurrubbers van te voren in met vaseline zodat deze niet dichtvriezen.
  • Maak voordat je weer gaat rijden eerste de hele auto sneeuwvrij. Gebruik de ruitenwissers pas nadat de ruit sneeuwvrij is. 

Is je autoverzekering wintersport-proof?

Vergeet niet voor vertrek de dekking en voorwaarden van je autoverzekering te checken. Ben je verzekerd voor hulp bij pech in het buitenland? Heb je een autoverzekering van Univé dan is de aanvullende dekking Pechhulp Buitenland aan te raden.

Bij pech wordt je auto dan door de hulpdienst ter plekke gerepareerd of gratis weggesleept naar de dichtstbijzijnde garage. Kan de auto niet binnen 48 uur (in het buitenland) gerepareerd worden? Dan regelen we een vervangende auto.

Het verzenden van onderdelen, terugbrengen van de auto naar Nederland en  eventuele noodzakelijke hotelovernachtingen zijn ook verzekerd.

Ken je de regels van jouw bestemming? 

Verschillende landen hebben verschillende verkeersregels. Denk bijvoorbeeld aan de verplichting van winterbanden of sneeuwkettingen. Het is daarom verstandig om je voor vertrek ook even te verdiepen in de verkeersregels in het buitenland.

Dit zeggen onze schade-experts: 

"Veel voorkomende autoschades onder wintersporters zijn aanrijdingen met relatief weinig schade. Dit komt omdat de snelheid op de besneeuwde bergwegen gelukkig vaak laag is. De meeste schades komen door het wegglijden van de auto tegen bijvoorbeeld de stoep. Het gevolg is dan een lekke band en soms een kapotte velg.  Aangezien de meeste auto’s geen reservewielen meer hebben, moet de auto dan naar een garage gesleept worden. Dus ook al is de schade niet zo groot, het betekent altijd gedoe en het kost tijd. Een ander veelvoorkomende schade is een kapotte remleiding of ander onderdeel als gevolg van losgeschoten sneeuwkettingen… Schade die gelukkig te voorkomen is als je de kettingen goed omlegt!"

 

Deel dit bericht:

Redactie

De blogredactie van Univé deelt tips en adviezen over voorkomen en beperken. Zakelijk en particulier.