Ga naar inhoud

28-06-2017

Eerste ouderen schakelen coach in van Univé

Een alleenstaande man die een tuinman nodig heeft, een echtpaar die hulp aan huis wil en een alleenstaande vrouw die vraagt om een noodknop. Na de lancering van de Langer Thuis-coach van Univé kwamen de eerste aanmeldingen van ouderen meteen binnen.

Sinds vorige week zet Univé coaches in om ouderen te helpen bij het langer thuis wonen. De coaches zijn de spin in het web van een breed netwerk van diensten en begeleiden ouderen die wel een extra handje kunnen gebruiken. De doelgroep vormen mensen vanaf de pensioenleeftijd en hun kinderen. De inzet van coaches zoals Daniëlle Staats en Edwin Beijne is onderdeel van een proef in onder andere Emmen en Hoorn.

Eerste klant

"Na maanden van voorbereiding is het dan eindelijk zo ver, we zijn begonnen. En dan is het wel extra leuk dat er meteen ouderen zijn die graag onze hulp willen", zegt Langer Thuis-coach Daniëlle Staats van Univé in Emmen. "Een 82-jarige meneer was de eerste. Hij kwam met de krant binnenlopen waar het verhaal in stond en zei: dit wil ik. De tuin werd hem eigenlijk teveel en samen hebben we een tuinman uitgezocht."

Waarden van de coöperatie

Univé grijpt met de nieuwe dienst terug op de aloude waarden van de coöperatie: elkaar samen helpen en dichtbij. Via een abonnement van 10 euro per maand houden de coaches vinger aan de pols en regelen ze verder alles wat mensen nodig hebben zoals hulp aan huis, een maaltijdservice of mobiele noodknop voor direct contact met een Univé alarmcentrale, ook buitenshuis.

Echtpaar wil hulp aan huis

Daniëlle: "Een echtpaar van in de zeventig hier uit de omgeving heeft ook onze hulp ingeroepen. Ze hebben al een tuinman, maar deze mevrouw deed nog zelf het hele huishouden. Ze wordt wat slechter ter been en moest nu voor zichzelf toegeven dat het eigenlijk te lang duurt en te veel moeite begint te kosten. Ze heeft daarom nu een hulp aan huis voor een paar uur per week. Zo heeft ze meer tijd over om andere dingen te doen. Ook zijn we in gesprek met een mevrouw die een noodknop wil omdat ze haar knieën niet meer vertrouwt."

Noodknop

Ook bij Edwin is zijn nieuwe rol als coach aanleiding voor gesprekken. Zo was een Univé-klant van in de zeventig langs gekomen voor een algemener gesprek over haar verzekeringen. Maar al snel werd er ook over langer thuis wonen gesproken. "Ik zag al dat ze met een stok liep. We kregen het erover dat ze was gevallen en dat zij en haar kinderen zich best zorgen maakten omdat het relatief lang duurde voor ze iemand kon bereiken. We hebben de mogelijkheden van de noodknop besproken. Uiteindelijk koos ze er niet voor, maar ik vind het ook al winst dat we hier nu wel concreet met onze klanten over in gesprek kunnen. Zo dragen we toch bij aan meer bewustzijn over de risico's van langer thuis wonen."

Pilot is gestart

De inzet van Langer Thuis-coaches van Univé is een pilot. Univé hoopt zo meer te leren over de rol die de coöperatieve verzekeraar kan spelen in de veranderende wereld van haar klanten. De eerste ouderen die gebruik maken van Langer Thuis met Univé zijn ook al klant met een verzekering. Maar de dienst is ook beschikbaar voor mensen die nog geen Univé-klant zijn. Als de pilot aanslaat, dan wordt gekeken of uitbreiding naar andere plaatsen ook mogelijk is.

Deel dit bericht