Volvo-bestuurders en Limburgers meest betrokken bij parkeerschades

Volvo-bestuurders en Limburgers lijken het meest betrokken bij parkeerschades

Bestuurders van een Volvo lijken de meeste moeite te hebben met parkeren. Dat suggereren cijfers van Univé. 2,4 procent van de Volvo-rijders die een autoverzekering hebben bij de coöperatie maakte de afgelopen twee jaar schade bij het parkeren; het hoogste schadepercentage in vergelijking met andere grote automerken. Regionaal gemeten is de kans op parkeermalheur onder Limburgers het grootst.

Een onvoorziene lantaarnpaal of iets te voortvarend geweest bij het fileparkeren? Gemiddeld ontving Univé in 2020 meer dan dertig meldingen van parkeerschades per dag. De parkeerpogingen van Volvo-rijders leverden het vaakst nazorg op. Het Zweedse automerk wordt op de voet gevolgd door Mazda, dat met een verschil van 9 procent bij meer parkeerschadeclaims betrokken was dan de nummers 3 en 4 in het Univé-overzicht: Hyundai en Mercedes-Benz. De top-5 wordt afgesloten door Het Duitse automerk Opel. Ongeveer 2,1% van de Opel-rijders heeft een parkeerschadeclaim ingediend in het voorgaande jaar.

Meeste parkeerschade in Limburg; Friezen en Groningers parkeren het veiligst

Naast het verband tussen automerk en aantal schadeclaims, trok Univé ook een vergelijk op regionaal niveau. Op basis van haar bestand autoverzekerden en de ingediende claims blijken Limburgers het minst schadevrij van de parkeerplaats af te komen. Met een claimpercentage van 2,2 procent komen de zuiderlingen er net iets nadeliger vanaf dan hun collega-automobilisten in het westen. Met beide 2,1 procent delen Noord- en Zuid-Holland de tweede plaats in het overzicht. In het noorden bleven parkeerders het vaakst schadevrij; in Groningen en Friesland claimden slechts 1,8 procent van de verzekerden schade na een parkeermanoeuvre.

‘Niet-allesbepalend’

Volgens Johan Van Den Neste zijn automerk en woonplaats mede- maar niet allesbepalend voor het vaststellen van een autoverzekeringspremie, zoals parkeerschades ook maar een deel van de totale schadelast is waar Univé claims over binnenkrijgt. ‘Daar spelen veel meer factoren een rol bij’, aldus de directeur Univé Schade. ‘Voor een risico-inschatting zijn bijvoorbeeld ook het bouwjaar van de auto, de leeftijd van de bestuurder en natuurlijk het aantal schadevrije jaren belangrijke informatie.’ Toch geeft dit soort onderzoeken volgens Van Den Neste een goed beeld over hoe en waar autoschade ontstaat. ‘Als coöperatie willen we immers onze leden helpen schaderisico’s te voorkomen, met onder andere enkele handige parkeertips.’

Ongelukskleuren: roze, beige en groen

Een vergelijk tussen autokleur en parkeerschade leidde tot de conclusie dat bestuurders van roze auto’s – met een claimpercentage van 2,3 procent – de meest ongepolijste parkeerstijl lijken te hanteren. Terwijl ook lak in de ‘ongelukskleuren’ beige en grijs niet eenvoudig vrij blijft van krassen en deuken. Het veiligst parkeer je volgens de meting van Univé in een crèmekleurige auto. ‘Maar parkeer hem dan vooral niet naast een roze Volvo op een parkeerplek in Limburg,’ knipoogt Van Den Neste.