Univé maakt zorgpremies bekend en kondigt aanvullende 24/7 services aan

Bovenop de gebruikelijke dekkingen, biedt Univé iedereen die een zorgverzekering bij de coöperatie afneemt Univé Zorg Extra.

Univé heeft de premies van haar zorgverzekeringen voor 2022 bekend gemaakt. De maandelijkse kosten van Zorg Geregeld, Univé’s naturapolis en meest gekozen zorgverzekering, is vastgesteld op €133,00. Het premiebedrag van de restitutiepolis Univé Zorg Vrij, waarmee leden bij elke zorgverlener van hun keuze terecht kunnen, bedraagt €143,89.

De coöperatie meldt dat behalve van de basisverzekeringen ook de zorgpremies van de meeste aanvullende verzekeringen zijn gestegen ten opzichte van 2021.

Coronazorgkosten opvangen

Dat de maandelijkse premiekosten voor de basisverzekering hoger zijn dan de jaren ervoor heeft volgens Ron Bavelaar, voorzitter van de raad van bestuur van Coöperatie Univé, te maken met de eenmalige bijdrage die zorgverzekeraars vanuit het Zorgverzekeringsfonds hebben ontvangen om onvoorziene coronazorgkosten mee te compenseren. ‘Onze leden hebben hier vorig jaar al van geprofiteerd. Wij hebben toen met deze bijdrage direct al de premiekosten gedrukt.

Ziekenhuizen vroegtijdig gecontracteerd

 Dat corona ook komend jaar de zorg nog zal bezighouden is volgens Bavelaar een gegeven. ‘Hierop hebben we helaas geen invloed. Waar we wel invloed op hebben is de manier waarop we de zorg organiseren. Om die reden vinden wij het belangrijk dat onze leden ook het komend jaar in alle ziekenhuizen terecht kunnen. Juist in tijden van corona is dat een extra geruststelling,’ aldus de bestuurder. ‘Wel kan voor komen dat we leden verwijzen naar een alternatief aanbod, bijvoorbeeld vanwege de druk op de zorg. Onze zorgadviseurs zoeken in dat geval samen met leden naar een passende zorgaanbieder.’

Univé Zorg Extra

Bovenop de gebruikelijke dekkingen, biedt Univé iedereen die een zorgverzekering bij de coöperatie afneemt Univé Zorg Extra. Een set van aanvullende diensten en services, zoals de Zorg- en Vakantiehulp, waar verzekerden in de meeste gevallen gratis toegang toe hebben. ‘Als ledenorganisatie vinden we het belangrijk om oog te hebben voor het welzijn van onze leden en te helpen waar we kunnen. De aanvullende diensten bieden onze leden extra zekerheid om op ons terug te vallen wanneer dat nodig is.’ aldus Bavelaar.

Zorghulp: Dokter bij de Hand

‘Een mooi voorbeeld van deze extra zekerheid is De Dokter bij de Hand. Een service die mensen 24/7 telefonisch toegang geeft tot een medisch onderlegd adviseur,’ legt Bavelaar uit. ‘Fijn wanneer bijvoorbeeld midden in de nacht een van je kinderen ziek wordt en je niet meer weet wat je moet doen. Of wanneer je van je arts een heftige uitslag te horen hebt gekregen en je daar a la minuut meer vragen over hebt.’

Zorg voor elkaar

Naast de Zorghulp noemt de bestuurder ook de Vakantiehulp, waarmee verzekerden in geval van een medisch consult in het buitenland 24/7 kunnen rekenen op een tolk, die hen telefonisch in het Nederlands door het gesprek heen loodst. Zorgleden die behoefte hebben aan enige ondersteuning thuis kunnen via de service MijnGemak rekenen op bijvoorbeeld huishoudelijke hulp of een tuinman. ‘Wanneer het huishouden je fysiek zwaar valt, biedt dit uitkomst. Of wanneer je er, bijvoorbeeld als mantelzorger, gewoon tijd voor tekort komt,’ aldus Bavelaar. ‘We vinden het belangrijk dat we naar elkaar omzien. We zijn niet voor niets een coöperatie zonder winstoogmerk. Dat is de kurk waar onze ledenorganisatie op drijft. Vanuit diezelfde gedachte bieden we de extra vergoedingen voor mantelzorg, een leefstijlcoach, EHBO of valpreventietraining.’

24/7 toegang tot Cyberhulp

Behalve zorg gerelateerde extra’s geeft Univé zorgverzekerden ook toegang tot Univé Cyberhulp. Dit is een helpdeskservice die begin dit jaar aan de dekkingen van alle verzekeringen van de coöperatie is toegevoegd. ‘Dat hebben we gedaan omdat cybercriminaliteit in Nederland fors toeneemt en steeds complexere vormen aanneemt.  Dit raakt jaarlijks miljoenen Nederlanders en maakt steeds meer slachtoffers. Vaak met grote gevolgen. Veel mensen weten dan niet wat ze moeten doen,’ legt Bavelaar uit. ‘Iedereen die een cyberincident meemaakt of dit vermoedt kan 24/7 bij onze cyberhelpdesk terecht voor advies. Zo helpen we eventuele schade te beperken en te herstellen.’