Aanslagen Sri Lanka

Aanslagen Sri Lanka

Op 21 april 2019 zijn er aanslagen geweest in Sri Lanka, in de hoofdstad Colombo en in de steden Batticaloa en Negombo. Hierbij zijn doden en gewonden gevallen. Voor het meest actuele reisadvies adviseren we u de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken goed in de gaten te houden.

Bent u al op vakantie? Dan is het belangrijk dat u de instructies van de lokale autoriteiten goed volgt.

Voor het meest actuele reisadvies adviseren we u de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken goed in de gaten te houden: www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

Heeft u een reis geboekt via een reisorganisator die verbonden is aan het Calamiteitenfonds en de bijdrage aan het fonds is reeds betaald? Dan kunt u contact opnemen met uw reisorganisatie. Mogelijk valt deze situatie onder het fonds en krijgt u een vergoeding.

Heeft u vragen over de dekking op uw reis- en annuleringsverzekering? De antwoorden op de meest gestelde vragen kunt u hieronder vinden.

Annuleringsverzekering

Ik heb een samengestelde reis van meerdere boekingen en één van mijn boekingen is uitgevallen door de aanslagen. Worden deze kosten vergoed?
Heeft u minimaal 2 losse boekingen gedaan voorafgaand aan de reis? U heeft bijvoorbeeld zelf uw vliegticket en vakantieverblijf los geboekt. Dan betalen wij de kosten van annulering als u de reis moet annuleren als 1 van de los geboekte onderdelen komt te vervallen (bijvoorbeeld uw accommodatie) door de aanslag. Wij betalen alleen als de verhuurder en/of reisorganisatie deze kosten niet betaalt en niet voor vervanging zorgt, waardoor de reis niet gemaakt of voortgezet kan worden.

Ik heb een complete reis geboekt bij één reisbureau (pakketreis). Eén van de onderdelen is uitgevallen door de aanslagen. Wat moet ik doen?
Bij een pakketreis boekt u de complete reis bij één reisbureau. Gaat een onderdeel van een pakketreis niet door? Neemt u dan contact op met uw reisbureau.

Het Ministerie van Buitenlandse zaken heeft het reisadvies aangepast. Vanwege dit advies wil ik niet meer op reis. Vallen gemaakte kosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?
Nee, deze kosten zijn niet verzekerd op de annuleringsverzekering.

Ik heb op de heenreis met het openbaar vervoer vertraging opgelopen. Krijg ik hier een vergoeding voor?
Ja, u krijgt een vergoeding bij een vertraging van minimaal 8 uur. Deze vergoeding omvat maximaal de reissom voor 3 ongebruikte vakantiedagen.

Dit geldt ook als u vanuit Nederland naar uw vakantieadres bent vertrokken vanaf een vliegveld in het buitenland. Het maakt niet uit of u hier met het openbaar vervoer of met uw eigen auto naar toe bent gereisd.

Ik wil niet meer op reis of wil eerder naar huis. Is dit verzekerd op de annuleringsverzekering?
Nee, het annuleren of omboeken van uw reis vanwege de aanslagen is niet verzekerd op de annuleringsverzekering. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie of vervoersorganisatie. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

Ik kan mijn vakantiebestemming niet bereiken. Om die reden moet ik mijn reis annuleren. Worden deze kosten vergoed?
De annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking wanneer u de reis annuleert. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie of vervoersorganisatie. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

Ik kan op de geplande terugreis naar huis niet op tijd op de luchthaven komen. Hierdoor mis ik mijn vlucht. Ben ik hiervoor verzekerd?
Nee, u bent hier niet voor verzekerd op uw annuleringsverzekering. Extra reis- en verblijfskosten ter plaatse worden wel vergoed als u een reisverzekering heeft. Voor verblijfskosten geldt een maximum van €80 per verzekerde per dag. Voor reiskosten geldt een maximum van €100 per verzekerde. Neem voordat u kosten maakt eerst contact op met de Univé Alarmcentrale via +31 592 348 112.

Ik heb een kortlopende annuleringsverzekering en wil niet meer op vakantie. Kan ik de verzekering opzeggen en premie terugkrijgen?
Nee, de annuleringsverzekering is al geldig op het moment van afsluiten van de verzekering. Een deel van het risico is dus al gelopen. U krijgt de (door u) betaalde premie niet terug.

Reisverzekering

Blijft mijn reisverzekering geldig als ik door de aanslagen langer onderweg ben dan gepland?
Ja, uw reisverzekering blijft dan geldig tot het eerst mogelijke moment dat u naar huis kunt teruggaan.

Ik ben mijn spullen kwijtgeraakt/mijn spullen zijn beschadigd door de aanslagen. Krijg ik deze kosten vergoed?
Ja, u heeft recht op vergoeding voor beschadigde en verloren bagage. De maximumvergoeding is afhankelijk van de dekking die u heeft gekozen.

Ik kan niet op de geplande datum terugreizen. Zijn extra reis- en verblijfkosten ter plekke verzekerd?
Ja, de extra reis- en verblijfkosten ter plaatse worden vergoed. Voor verblijfskosten geldt een maximum van €80 per verzekerde per dag. Voor reiskosten geldt een maximum van €100 per verzekerde. Neem voordat u kosten maakt eerst contact op met de Univé Alarmcentrale via +31 592 348 112.

Ik wil eerder terugreizen dan de geplande datum.
Neem voor overleg contact op met de Univé Alarmcentrale via +31 592 348 112.

Ik ga mijn reis annuleren. Kan ik mijn kortlopende reisverzekering opzeggen?
Ja, u kunt uw kortlopende reisverzekering opzeggen. U krijgt uw betaalde premie terug. Betreft dit een combinatie van een kortlopende reis- met annuleringsverzekering dan ontvangt u alleen de premie terug voor uw kortlopende reisverzekering.

Ik kan niet meer in mijn accommodatie/appartement/hotel. Krijg ik via mijn reisverzekering een vergoeding voor een vervangend verblijf?
Nee, via uw reisverzekering ontvangt u geen vergoeding. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie of vervoersorganisatie. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

Mijn reisorganisatie heeft mij vervroegd teruggehaald van mijn vakantie. Worden mijn ongebruikte vakantiedagen door mijn verzekering vergoed?
Nee, de ongebruikte vakantiedagen worden niet vergoed.

Andere berichten

Ga naar overzicht