E-bike populair maar gevaarlijk

E-bike populair maar gevaarlijk

De e-bike is populair. Momenteel bezit 1 op de 5 Nederlanders een e-bike. In 2016 was dit nog 1 op de 6. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.000 respondenten van GfK, in opdracht van Univé. Ook zien Nederlanders de e-bike minder als een oubollig vervoermiddel. Wél als onveilig. Het percentage Nederlanders dat de e-bike als gevaarlijk vervoermiddel ziet is gestegen van 31% naar 37%. Dat is ook te merken aan de toenemende roep om maatregelen voor e-bikes ter verbetering van de verkeersveiligheid.

Dat de e-bike in populariteit stijgt ziet Univé ook terug in de toename van het aantal verzekeringen. In 2017 steeg het aantal fietsverzekeringen met 20%, waarvan 60% werd afgesloten voor een e-bike. Maar ook de schadelast stijgt. Van de gemelde schadegevallen in 2017 heeft 56% betrekking op een e-bike. Etienne de Cooker, directeur Schade bij Coöperatie Univé: “Hierbij gaat het vooral om diefstal, schade aan de fiets of pechhulp. Daarnaast zien we een stijging in het aantal letselschades. Dat laatste is zorgelijk. Het Centraal Bureau voor de Statistiek liet eerder dit jaar weten dat er in 2017 voor het eerst meer dodelijke ongelukken met fietsers waren dan met automobilisten. In voorlichting moeten we mensen meer bewustmaken van de risico’s.”

In 2018 valt op dat de e-bike als onveiliger wordt gezien en de wens om veiligheidsmaatregelen is toegenomen. Vond in 2016 één op de vijf Nederlanders dat het dragen van een helm verplicht moet worden, in 2018 is dat één op de drie. Ook de roep om maatregelen als een verplichte rijcursus of verplichte zijspiegels is gemiddeld met 10% toegenomen.

Smartbike interessant maar onbekend

Voor het eerst is er dit jaar gekeken naar de populariteit van de smartbike: een fiets met een chip die in verbinding staat met een mobiele telefoon. Etienne de Cooker: “De smartbike is een interessante ontwikkeling en maakt het stelen van een fiets een stuk ingewikkelder. We willen graag weten hoe hier door de gebruiker naar wordt gekeken.” Een groot deel (83%) van de ondervraagden is niet of nauwelijks bekend met de smartbike. De helft heeft er nog nooit van gehoord en 33% weet niet precies wat een smartbike inhoudt. Na uitleg vindt 62% de smartbike een interessant vervoermiddel. Met name functies als track&trace (het terugvinden van je fiets als deze bijvoorbeeld gestolen is), het vinden van een oplaadpunt en het vergrendelen van de fiets via een app spreken de ondervraagden aan. De zogenaamde ‘vliegtuigmodus’ waarbij appen en bellen tijdens het fietsen is uitgeschakeld, vindt 10% van de ondervraagden interessant.

E-bike voor woon-werkverkeer

In 2016 viel op dat de e-bike aantrekkelijker werd en vooral de e-bike van de zaak interessant was voor woon-werkverkeer. In 2018 is de populariteit van de e-bike voor woon-werkverkeer gelijk gebleven. Nog steeds is 1 op de 3 Nederlanders bereid met een e-bike van de zaak naar het werk te fietsen. Wanneer de afstand van huis naar werk minder is dan 25 kilometer loopt dit percentage op tot 49%, tegen 47% in 2016. Tot slot is in 2018 de interesse in het leasen van een e-bike met 3% toegenomen tot 12%. Ook het bedrag dat men hiervoor over heeft is gestegen.

Bekijk hier de onderzoeksresultaten van 2018
Bekijk hier de onderzoeksresultaten van 2016