Univé sluit 2016 af met winst en zet ingezette koers voort

Afbeelding

Coöperatie Univé sloot 2016 af met een nettowinst van 7 miljoen euro. Met de uitbreiding van de Raad van Bestuur, een herverdeling van de portefeuilles en een volgende fase voor de Univé Formule, heeft Univé in 2016 een nieuwe koers ingezet gericht op voorkomen, beperken én verzekeren.

Coöperatie Univé sloot 2016 af met een nettowinst van 7 miljoen euro. Met de uitbreiding van de Raad van Bestuur, een herverdeling van de portefeuilles en een volgende fase voor de Univé Formule, heeft Univé in 2016 een nieuwe koers ingezet gericht op voorkomen, beperken én verzekeren. Om nog beter in te kunnen spelen op de veranderende markt is er fors geïnvesteerd in de IT-infrastructuur en is er een innovatieteam opgericht. ​Dit heeft onder meer geleid tot een zeer modern administratiesysteem, de introductie van een flexibele zzp-verzekering, de ontwikkeling van de allereerste gecombineerde zorg- en schade app en de uitbreiding van online en mobiele dienstverlening. Het aantal verzekeringen groeide met bijna 100.000 en ligt nu op ruim 4 miljoen.​

“Univé is een coöperatie die ruim 200 jaar geleden werd opgericht om risico’s beheersbaar te houden. Dat is vandaag de dag nog steeds ons uitgangspunt. We willen nóg relevanter worden voor onze leden door samen risico’s te voorkomen, schade te beperken en alleen dat te verzekeren wat echt nodig is”, zegt Joost Heideman, CEO Coöperatie Univé. “Daarom zijn we in 2016 gestart met een nieuwe strategie voor de Univé Formule. Deze richt zich op het zijn van de meest persoonlijke online dienstverlener voor onze leden. Hiervoor ontwikkelen we nieuwe preventie- en adviesdiensten met bijpassende verzekeringen. Gecombineerd met stevige investeringen in verbetering van systemen en processen, innovatie en vergaande digitalisering hebben we daarmee belangrijke stappen gezet om ook in de toekomst een financieel gezonde coöperatie te blijven.”

Jaarcijfers 2016

Ondanks de continuering van het forse investeringsprogramma sloot Coöperatie Univé 2016 af met een positief resultaat van 7 miljoen euro. In belangrijke mate is dit het gevolg van het beleggingsresultaat (23 miljoen euro). Maar ook de weer structureel groeiende verzekeringsportefeuille, resulterend in een omzetgroei van 2,6 procent tot een totaal van 427 miljoen euro, had hier een positief effect op. Tegelijk steeg de geconsolideerde schadelast naar 275 miljoen euro (254 miljoen euro in 2015). Dit werd mede veroorzaakt door extra reserveringen voor letselschade (10 miljoen euro). De kosten stegen naar 148 miljoen euro (144 miljoen euro in 2015), onder andere door hoge investeringen in innovatie en verdere vernieuwing van de IT-infrastructuur. Het technisch resultaat kwam uit op -4 miljoen euro (11 miljoen euro in 2015). Univé voldoet met 324 procent ruimschoots aan de solvabiliteitsnorm. De winst en de goede solvabiliteit stelt Univé in staat om haar continuïteit voor de langere termijn te waarborgen.

Dichtbij en persoonlijk

Univé scoort onverminderd hoog op het gebied van klanttevredenheid en prijsstelling. Zo won Univé de Customer Centric DNA Award, een belangrijke publieksprijs, voor het meest klantgerichte bedrijf in de categorie verzekeraars. Ook werd het Webteam van Univé beloond voor haar digitale prestaties door het winnen van de DDP#04 Award (Digital Dialogues Pulse) voor beste webcare in de categorie verzekeraars. Voor de doorlopende reisverzekering en de Arbeidsongeschiktheidsverzekering RisicoVerminderaar Ongeval & Ziekte (AOV) kreeg Univé in de MoneyView onderzoeken van 2016 de hoogst mogelijke waardering - vijf sterren - op prijs. En Univé heeft in 2016 de Gouden Oor Erkenning niveau 1 gekregen voor haar luisterend, oplossend en lerend vermogen. “Met een combinatie van online kanalen als WhatsApp, (video)chat, de Univé App én de ruim 130 winkels en onze uitgebreide telefonische dienstverlening blijft Univé dichtbij al haar leden. We willen de meest persoonlijke online dienstverlener zijn”, aldus Heideman.

Innovatie

Aangejaagd door een eigen innovatieteam - bestaande uit medewerkers van Univé en externe deskundigen zoals universiteiten, startups en app-bouwers - ontwikkelt Univé sinds 2016 nieuwe oplossingen met klanten zelf, die aansluiten op thema’s als zorg, mobiliteit en wonen. Zo werd met zzp’ers de Flexibele Inkomensverzekering voor zzp’ers bij ziekte en ongevallen opgezet; online af te sluiten, voordelig en eenvoudig. Ook werd het concept Veilig Wonen gelanceerd wat klanten helpt de veiligheid te vergroten in hun woning, straat en buurt. Adviseurs komen daarbij persoonlijk langs voor preventiescans. Verder startte Univé met de ontwikkeling van een app voor het beheer van zowel zorg- als schadeverzekeringen. Deze komt in de zomer van 2017 beschikbaar. Daarnaast zitten er voor het komende jaar nog diverse andere innovatieve projecten in de pijplijn.

Het jaarverslag 2016 van Univé is beschikbaar op: www.unive.nl/jaarverslagen

Onder Dit is Univé​ vindt u alle belangrijke punten uit het jaarverslag op een rij.