Veelgestelde vragen online afsluiten en betalen

Online afsluiten

- Ik betaal per automatische incasso. Moet ik een nieuwe incassomachtiging tekenen?
​Nee, de huidige incassomachtigingen worden omgezet naar SEPA-incassomachtigingen (ook wel Europese Incasso). U hoeft hier niets voor te doen.
Aanvullende zorgverzekering- Ik heb een aanvullende zorgverzekering van Univé of VGZ. Moet ik de medische kosten ook meeverzekeren?
U hoeft de aanvullende dekking voor medische kosten niet mee te verzekeren met uw Univé-reisverzekering als alle verzekerden een aanvullende zorgverzekering hebben van Univé of VGZ. En maakt u tijdens uw reis in het buitenland toch medische kosten? Dan vergoedt Univé ook uw eigen risico. Dit geldt zowel voor uw verplichte als uw vrijwillige eigen risico.
Betalen – Hoe kan ik mijn premie betalen?
Bij Univé kunt u op twee manieren betalen. U kunt kiezen voor een acceptgiro of automatische incasso. Bij maandbetaling is automatische incasso verplicht.Daarnaast kunt u bepalen in hoeveel termijnen u betaalt. Bij de meeste verzekeringen kan dit per jaar, halfjaar, kwartaal of maand. Wilt u in termijnen betalen, dan betaalt u een toeslag: halfjaar 2.00%, kwartaal 3.00% en maand 3,67%.​
Gaat de verzekering direct in als ik online een verzekering afsluit?
​Ja. Als u meteen een verzekering nodig heeft, bent u direct verzekerd. In dat geval kiest u als ingangsdatum vandaag. Op de polis verschijnt naast de ingangsdatum ook het tijdstip van afsluiten (Nederlandse tijd). Vanaf dat tijdstip bent u verzekerd.​
IBAN – Moet ik mijn IBAN doorgeven aan Univé?
Nee, u hoeft dit niet aan ons door te geven. Univé hanteert nu nog het ‘oude’ rekeningnummer. Vanaf de zomer van 2013 worden alle rekeningnummers automatisch door ons omgezet naar IBAN’s, te beginnen bij uw zorgverzekering. Na deze aanpassingen zullen wij u pas om uw IBAN-rekeningnummer vragen.
IBAN – Wat is dat?
Uw IBAN is de nieuwe weergave van uw rekeningnummer. In Nederland bestaat deze uit 18 tekens. De IBAN vervangt uw huidige rekeningnummer.

In het komende jaar zullen steeds meer organisaties u om uw IBAN vragen. Uw IBAN vindt u nu al in uw internetbankierenomgeving of op uw rekeningafschrift. De Nederlandse IBAN bestaat uit uw huidige rekeningnummer voorafgegaan door de landcode NL, een controlegetal (2 cijfers), de 4-lettercode van uw bank plus één of meer nullen. Meer informatie hierover leest u op www.overopiban.nl.
Kan ik even rustig nadenken over een offerte van Univé?
Ja, natuurlijk. Univé biedt u de mogelijkheid uw zelfberekende offerte vrijblijvend op te slaan. Als u dan later de gegevens opnieuw wil bekijken, logt u weer in en kunt u de verzekering afsluiten zonder dat u alles opnieuw hoeft in te vullen. Uw online opgeslagen offerte blijft twee maanden geldig.
Krijg ik een polis thuisgestuurd als ik online een reisverzekering afsluit?
Bij de kortlopende reisverzekering kunt u dat zelf bepalen. Als u een polis en de overige stukken thuisgestuurd wilt krijgen, kunt u dat daar op het scherm aangeven. Sluit u een kortlopende reisverzkering en kiest u ervoor zelf de polis en de bijbehorenden documenten af te drukken, dan krijgt u van ons € 3,40 poliskorting. In dat geval ontvangt u van ons wel altijd een mailbericht ter bevestiging. Deze kortingsmogelijkheid bestaat alleen bij de kortlopende reisverzekering. Sluit u een doorlopende reisverzekering af, dan krjgt u altijd uw polis thuisgestuurd.
Nieuwe klant – Hoe kom ik aan inloggegevens voor MijnGemak?
Bent u pas sinds kort klant bij Univé, dan kunt u direct gebruikmaken van MijnGemak. Om in te loggen bij het klantenvoordeel MijnGemak, kunt u uw Univé-klantnummer gebruiken. Heeft u uw klantgegevens niet bij de hand en u wilt nu een dienst aanvragen via de site van MijnGemak, dan kunt u daar uw inloggegevens opvragen. Die krijgt u vervolgens via e-mail toegestuurd. Ook kunt u telefonisch een dienst aanvragen via 0900-0662 (lokaal tarief). De medewerkers van MijnGemak helpen u graag.​
Polisbedenktijd - Niet tevreden - Wat kan ik doen als ik niet tevreden ben met de polis?
Univé kent het begrip 'polisbedenktijd': nadat u de verzekering heeft afgesloten, ontvangt u uw polis en de voorwaarden thuis. Bent u daarover niet tevreden, dan kunt u die binnen 14 dagen terugsturen. U bent dan niet verzekerd en wij brengen u niets in rekening.​
Poliskosten – Wat houdt dat in?
Bij het afsluiten van de meeste verzekeringen betaalt u eenmalige poliskosten. Afhankelijk van de soort verzekering bedragen deze administratiekosten € 3,40 of € 6,81. Over dat bedrag moet Univé u vervolgens ook wettelijke assurantiebelasting in rekening brengen. Maar bv. levensverzekeringen, zorgverzekeringen, samengestelde verzekeringen, werkloosheids-, transport- en exportkredietverzekeringen zijn vrijgesteld van assurantiebelasting.​
Waar moet ik op letten als ik een verzekering wil afsluiten?
Als u vragen heeft over de wettelijke regelingen omtrent verzekeringen, kunt u terecht bij Wijzer in geldzaken. Daar leest u per verzekering de belangrijkste regels en aandachtspunten.​
Waar vind ik de IBAN van Univé?
In de loop van 2013 zal Univé haar IBAN ook weergeven op haar briefpapier, in de dienstenwijzer en op de pakket- en vergoedingenoverzichten.​
Waarvoor is de transactiecode bedoeld?
De transactiecode is een unieke code die op de internetserver wordt aangemaakt zodra iemand een verzekering heeft afgesloten. Elke code is uniek: de code die u krijgt toegewezen is alleen voor ú bedoeld. Dit is van groot belang voor de veiligheid van u en Univé. Wij raden u dan ook aan deze code bij de hand te houden als u een schade meldt.​
Wanneer gaat Univé werken met IBAN?
​Univé zal in de tweede helft van 2013 stapsgewijs overgaan op het gebruik van de IBAN, startend met Univé.nl.